Wszystkie kolory są dozwolone, pod warunkiem, że nie przeszkadzają w handlu
Artyści biorący udział w wystawie:
Jean-Pierre Bredo (Belgia)
Claude Briand-Picard (Francja)
Jacob Dahlgren (Szwecja)
Tina Haase (Niemcy)
Carole Louis (Belgia)
Antoine Perrot (Francja)
Trevor Richards (Australia)
Benjamin Sabatie (Francja)
Roman Signer (Szwajcaria)
Anu Tuominen (Finlandia)
Beat Zoderer (Szwajcaria)
Wystawa bazuje na idei ready-mades, czyli przedmiotów gotowych, produkowanych masowo i wprowadzanych w nowy kontekst jakim jest przestrzeń wystawiennicza. Wykorzystywany przez zaproszonych artystów pomysł nawarstwienia tego co jednakowe bierze swój początek w pop-artowych akumulacjach charakterystycznych dla twórczości Armana. Siła ekspresji prezentowanych prac tkwi w samej kompozycji polegającej na repetycji i powtórzeniu modułów kolorystycznych i fakturowych. Natłok identycznych przedmiotów generuje uczucie natłoku, przełamujące horror vacui (łac. lęk przed pustką) wyrastający z prymarnej potrzeby oswojenia miejsca, przełamania jego obcości poprzez zaznaczenie własnej obecności.
Sposób w jaki artyści zestawiają ze sobą wybrane przedmioty sprawia, że ich rzeźby można czytać podobnie jak abstrakcyjne malarstwo. Wejście w kolor precyzyjnie ułożony, uporządkowany geometrycznymi kształtami, zastygły na powierzchni przedmiotów staje się estetyczną przyjemnością: zanurzeniem w soczystości odcieni, które magnetyzują widza, wprawiając go w hipnotyczny stan osłupienia.
Oprócz oddziaływania samego koloru istotne pozostaje zajęcie samej przestrzeni, zaanektowanie pewnego obszaru przez obecność zmultiplikowanych obiektów. Idee te są zbieżne z minimalistycznymi postulatami wejścia rzeźby w otoczenie, ich wzajemnego przenikania się i braku wyrazistych rozgraniczeń.
Pierwowzór wystawy zorganizowało i wystawiło Muzeum Atelier 340 w Brukseli.
„Wszystkie kolory są dozwolone pod warunkiem, że nie przeszkadzają w handlu” „(…) Wystawa będzie miała wymiar dydaktyczny. Z jednej strony chodzi przecież o edukację spojrzenia: mianowicie o ukazanie, że...
Wystawa „Wszystkie kolory są dozwolone pod warunkiem, że nie przeszkadzają w handlu” stawia pytania o wykorzystanie kolorów w produkcji przedmiotów użytkowych. Jakie są kryteria wyboru kolorów i jak wybór ten wpływa na społeczeństwo? Jakie kolory są „wskazane” i do jakich celów? Jak kształtują one naszą kulturę wizualną i nasze codzienne otoczenie? Jak ewoluują nasze preferencje w kwestii kolorów?
To, co nas interesuje, to kolorowa materia w masie produkcji rozmaitych przedmiotów. Wystawa ukazuje twórczość tych artystów, którzy przywłaszczają sobie kolorowe wyroby przemysłowe jako materiały-materie, aby przenieść je w inny kontekst, kontekst sztuki.
Jaką poetykę i jaką myśl przekazują nam artyści w tej użytkowej sytuacji? Jak mają się ich prace do kolorowych wyrobów masowej produkcji? Jak kraj ich pochodzenia wpływa na postrzeganie koloru?
Zdecydowaliśmy się na zorganizowanie wystawy międzynarodowej, bo wielu artystów z różnych krajów szuka dziś odpowiedzi na te pytania, tworząc dzieła publiczne, instalacje, integracje i obiekty. Tytuł wystawy sugeruje jedną z możliwych odpowiedzi.
Kurator: Wodek, Atelier Muzeum 340