„Gerhard Richter — Przegląd” — wyjątkowy autorski wybór stanowiący przekrój przez twórczość artysty
„Gerhard Richter, wraz z Sigmarem Polke i Georgiem Baselitzem, to obecnie jeden z trzech najbardziej znanych niemieckich artystów na światowej scenie. Nasz obecny projekt wystawy, ukazującej wybór prac skompilowany przez samego artystę, stanowi kontynuację serii IFA poświęconej współczesnym twórcom. Pierwszą z nich była wystawa Josepha Beuysa w 1989 roku, po której nastąpiły wystawy Feliksa Droese, Günthera Ueckera, Georga Baselitz, Sigmara Polke i Rebeki Horn.
Wybór Gerharda Richtera można traktować jako retrospekcję w pigułce: dobrał on 27 prac, które dają nam wgląd w etapy jego twórczości, począwszy od fotomalarstwa lat 60-tych, po obrazy abstrakcyjne lat 80-tych i 90-tych. Na wystawie IFA znajdują się prace odwołujące się do wydarzeń historycznych — pamiętnym przykładem jest cykl „18 wrzesień1997” poświęcony śmierci członków RAF, odbywających wyroki w więzieniu Stammheim — jak również przypomnienie wkładu Richtera z 1999 roku w dekorację wnętrza berlińskiego Bundestagu Czarne, Czerwone, Złote.
Jednakże poza tymi wszystkimi różnorakimi motywami, stylistycznymi postawami i artystyczno-historycznymi odniesieniami, największym i jedynym tematem Richtera pozostaje w ostatecznym rozrachunku malarstwo samo w sobie, którego język i możliwości nieustannie bada na nowo poprzez pozornie heterogeniczne fazy swojej twórczości. Stanowi to odzwierciedlenie jego niechęci do wiązania się w twórczości artystycznej z jakimkolwiek stylem bądź treścią, niechęci wynikającej z jego osobistych doświadczeń. Przeprowadzka Gerharda Richtera z Drezna do Düsseldorfu w roku 1961 nie była jedynie zmianą środowiska społecznego i politycznego, ale także zmianą środowiska artystycznego. Zamienił enerdowską tradycję realnego socjalizmu w malarstwie na konfrontację z późnymi dziełami nurtu Informel i początkami popartu. Zamiana zrodziła wątpliwości co do jakiejkolwiek pewności lub kategoryczności w klasyfikacji sztuki. Richter postrzega malarstwo jako działanie, jako poszukiwanie aktualnej rzeczywistości”.
Ursula Zeller
„Gerhard Richter — Przegląd” — prace z komentarzem Dietera Schwarza Reprodukowane tutaj prace Gerharda Richtera, nie roszczą sobie pretensji do ukazania pełnego spektrum twórczości artysty, niemniej jednak umożliwiają...
Wystawa „Przegląd” przygotowana została w 2000 roku przez Gerharda Richtera i Götz Adriani dla Institut für Auslandsbeziehungen (IFA) w Stuttgarcie.
W skład wystawy weszło 27 eksponatów, w tym 9 obrazów, a pozostałe prace to grupa offsetów i cibachromów. Był to wyjątkowy autorski wybór stanowiący przekrój przez twórczość artysty. Tematy prezentowanych na wystawie prac stanowią doskonałą reprezentacje zainteresowań twórczych Richtera. Pojawiające się tutaj motywy przewijające się przez całą jego twórczość.
Wystawa zorganizowana we współpracy z Instytutem Goethego w Krakowie.
„Próba przedstawienia tak złożonego dzieła jak twórczość Gerharda Richtera w ramach programu Intitut für Auslandsbeziehungen graniczy wręcz z niemożliwością. Jakakolwiek prezentacja przeznaczona do wystawiania poza granicami, podróżująca przez wiele krajów na przestrzeni kolejnych lat, musi nieuchronnie podlegać ograniczeniom, zarówno co do zakresu jak i elastyczności. Ponadto, sam format wystawy, nawet tylko w niewielkim stopniu retrospektywny, wychodziłby poza te ograniczenia. Czyż nie było rzeczą oczywistą, aby przed rozpoczęciem tak ambitnego projektu poprosić samego Gerharda Richtera, aby samodzielnie skomponował taką wystawę jako rodzaj autoportretu, który według niego prezentowałby zagranicznej publiczności jak najlepiej zarówno jego samego jak i jego dzieła?
W 1997 roku zwróciłem się do Gerharda Richtera, ażeby dowiedzieć się czy byłby skłonny do skomponowania wystawy dla Intitut für Auslandsbeziehungen. Po wnikliwym przemyśleniu propozycji zgodził się na tę przygodę. Od czasu wyrażenia zgody do ukończenia projektu minął pewien czas, podczas którego zajęty był pracą nad pracą Czarne, Czerwone, Złote, stanowiąca część planu dekoracji wnętrz byłego budynku Reichstagu w Berlinie.
To wspaniałe dzieło rozpętało pewne publiczne i polityczne kontrowersje, co sprawiło, że artysta z powątpiewaniem patrzył na możliwość przyjęcia kolejnych „publicznych” zleceń. Musiał minąć pewien czas zanim poczuł się gotowy do rozpoczęcia prac nad niniejszym, równie wymagającym projektem. Jestem głęboko wdzięczny Gerhardowi Richterowi za umożliwienie nam tak wymownej prezentacji jego twórczości”.
Kurator wystawy: Götz Adriani