Nocne aktywności — seria performance'ów w mieście
Artyści biorący udział w projekcie:
maj
Bartek Buczek — 17 maja godz. 22.00 — Rondo im. gen J. Ziętka
Iza Łęska — 17 maja godz. 21.00 — Galeria BWA
Łukasz Rodziewicz — 17 maja godz. 22.30 — Galeria BWA
Radosław Sirko — 17 maja godz. 23.00 — Galeria BWA
czerwiec
Ola Kozioł — 20 czerwca godz. 21.00—22.00 — Galeria BWA i plac przy Teatrze im. S. Wyspiańskiego
Adam Laska — 20 czerwca godz. 22.00—2.00 — Hotel Silesia — dziewiąte piętro
Małgorzata Markiewicz — 20 czerwca godz. 23.00—1.00 — Plac Andrzeja
lipiec
Magda Franczak —11 lipca godz. 21.00 — Galeria BWA
Sławek Pawszak — od 11 lipca od godz. 10.00 do 12 lipca do godz. 22.00 — Plener/wycieczka po Katowicach i okolicy
Szymon Szewczyk — 18 lipca godz. 22.00—1.00 — Hotel Silesia — piąte piętro, apartament 520
sierpień
Michał Gayer — 29 sierpnia godz. 21.30 — Galeria BWA
Kuba Woynarowski — 29 sierpnia godz. 23.00 — Pracownia Andrzeja Urbanowicza — ul. Piastowska 1 — liczba miejsc ograniczona (zapisy: nocne.aktywnosci@gmail.com)
wrzesień
Mateusz Choróbski, Anna Orłowska — 19 września — godz. 21.00 — start przed wejściem do Galerii BWA
Wystawy w Małej Przestrzeni Galerii BWA:
31.07—17.08 Anna Orłowska — wernisaż 31 lipca o godz. 18.00
29.08—07.09 Filip Berendt — wernisaż 29 sierpnia o godz. 19.00
19.09—12.10 Bownik — wernisaż 19 września o godz. 19.00
17.10—31.10 Mateusz Hajman — wernisaż 17 października o godz. 19.00
12.12 Finisaż projektu Nocne Aktywności + promocja katalogu
w piątek 12 grudnia finisaż projektu Nocne aktywności Nocne aktywności były serią performance’ów w mieście, realizowanych od maja do października 2014 roku w Katowicach i okolicach....
publikacja podsumowująca projekt „Nocne aktywności” Publikacja dokumentuje trwający pół roku projekt „Nocne aktywności” będący serią performansów odbywających się w mieście pod...
Nocne aktywności to rozpisana na pięć miesięcy seria performance'ów w mieście, realizacja efemerycznych instalacji i guerrilla gardeningu. Wpisane w projekt doświadczenie miasta ma na celu uwidocznienie transgresyjnego charakteru działań zaproszonych artystów. Z założenia mają funkcjonować na zasadzie miejskiej legendy, w której realizacje poszczególnych prac będą nosić znamiona plotki opartej na opowieściach świadków tytułowych nocnych aktywności.
Cechą wspólną akcji będą działania lunatyczne, nieświadome, aktywizujące nocną, konotowaną jako niebezpieczną przestrzeń, w kulturze związaną z zamazywaniem granic i abjectem, kontaktem z tabu. Kojarzoną przede wszystkim z ciemnością jako schronieniem dla różnego rodzaju złoczyńców: spiskowców, złodziei, morderców, podpalaczy, prostytutek, przemytników itp., wykorzystujących brak możliwości szybkiego zidentyfikowania ich tożsamości przez dziennych, praworządnych mieszkańców.
Pod osłoną nocy nie istnieje możliwość wprowadzenia modelu panopticonu, w którym kryje się wzorcowy przejaw optycznego stosunku do świata, gdzie oko pojawia się jako symbol nadzoru, karności, trzymającego społeczeństwo w ryzach widzialności i kontroli. W kojarzonej z rytuałami inicjacyjnymi ciemności, na zasadzie karnawału, zawieszone zostają obowiązujące reguły zachowania jednostek.
W tym kontekście Nocne aktywności, zmuszające odbiorców do serii ryzykownych spacerów po zaułkach miasta, są przeciwieństwem współczesnych strategii dotyczących przestrzeni publicznej, według których zapobieganie niebezpieczeństwu w dużych skupiskach ludzi odbywa się poprzez utrzymywanie nieznajomych na odległość oraz uleganie obsesji widoczności, zgodnie z którą łatwość ogarnięcia wzrokiem gwarantuje szybką identyfikacje obcego utożsamianego z intruzem.
Uczestnik Nocnych aktywności z założenia styka się z tym co niezdefiniowane i chaotyczne. Ciemność występuje tu przeciwko porządkowi zapewnionemu przez geometrię miast utopijnych, przeciwko modernistycznej kracie (grid) i innym wysiłkom planistycznym, które były dla urbanistów wojną wypowiedzianą obcym.
Zaproszeni artyści fundując doświadczenie wejścia w ciemność, odwracają porządek miasta jako alienującej przestrzeni superwidzialności, w której światło jest gwarantem kontroli i ładu. Paradoksalnie zapowiadająca się niebezpiecznie sytuacja jest okazją do spotkania ze sztuką symbolizującą w tym kontekście kontakt z innym, który nie musi stanowić zagrożenia.
Kuratorka: Marta Lisok