wydawnictwa publikacje | 2009

„Polska — Niemcy 4:6” — działania polskich i niemieckich artystów biorących udział w wystawie

wydarzenia główna galeria | 03.04-31.05.09

Polska — Niemcy 4:6 — wystawa zbiorowa polskich i niemieckich artystów Wystawa „Polska — Niemcy 4:6” została pomyślana jako artystyczny dialog, za pośrednictwem którego opowiedziana zostanie historia... 

Publikacja przedstawia działania polskich i niemieckich artystów biorących udział w wystawie „Polska — Niemcy 4:6”. Przedstawiciele Polski to: Marcin Berdyszak, Jacek Jagielski, Kamil Kuskowski oraz Leszek Lewandowski. Po stronie niemieckiej: Wiebke Bartsch, Jupp Ernst, Carsten Gliese, Anja Jensen, Dietmar Schmale oraz Sabine Swoboda.

„(…) Zbiorem, w którym spotykają się przede wszystkim pomocnicy ofensywni, zwani też rozgrywającymi — czyli gracze, których głównym zadaniem jest właściwe rozegranie akcji, mogącej się zakończyć bezpośrednim strzałem na bramkę — jest ten, w którym znalazły się instalacje, obiekty i obrazy odwołujących się bezpośrednio do polsko-niemieckiego konfliktu, zwykle w wersji przetworzonej uprzednio przez kulturę. Można tu wymienić Kanał — obiekt Leszka Lewandowskiego, który przywodzi skojarzenia z filmem Andrzeja Wajdy, dekonstruującym heroiczne karty polskiej historii okresu II wojny światowej. Jest w tym filmie wiele scen, które ukazują beznadziejność podjętej przez powstańców próby, wśród nich także ta, w której część powstańców opuszcza kanał tylko po to, by wejść pod wycelowane lufy niemieckich karabinów. Kanał nie jest drogą ucieczki, lecz grobem, ale jest jednocześnie ważną lekcją historycznego pragmatyzmu, który przydaje się nie tylko w czasie wojny. Inną pracą dotykającą polsko-niemieckich konfliktów jest zestaw obrazów Kamila Kuskowskiego w prosty sposób pointujących zarówno batalistyczne, jak i piłkarskie starcia obu narodów. Konflikt i przemoc pojawia się także w environmencie Wiebke Bartsch. Mimo przeniesienia tych zjawisk w obszar prywatny, wynikająca z nich diagnoza ma odniesienie bardziej uniwersalne. Artystka pokazuje, że przemoc zaczyna się zwykle w naszym najbliższym otoczeniu, a bagaż psychiczny wyniesiony z dzieciństwa rzutuje na dorosłe życie, w którym zasada konfliktu staje się konstytutywna, zastępując harmonijną koegzystencję z innymi.(…)”

Marta Raczek „Piłkarski Poker”
fragment

http://www.facebook.com/pages/Katowice-Poland/Galeria-Sztuki-Wspolczesnej-BWA-w-Katowicach/128885767128773 https://bwakatowice.bip.gov.pl/