Jiří Anderle — Patrząc za siebie i przed siebie
 
															Od najwcześniejszych lat Anderle był zamiłowanym i wnikliwym  obserwatorem ludzi, a jego doświadczenia przybierały zawsze konkretną  formę artystyczną w kluczowych motywach tańca, bębna i maski. Jeżeli  można powiedzieć, że obrazy Anderlego rezonują z rodzajem rytmicznej  energii wewnętrznej, to jego zamaskowane postaci, tancerze i dobosze,  stanowią figuratywne ucieleśnienie tej cechy. Podobnie jak przy wielu  wcześniejszych okazjach, historyczny wstrząs znalazł drogę do słownika  wypowiedzi wizualnej Jiří Anderlego. Wychodząc od motywu istoty  pierwotnej, najbardziej podstawowego ucieleśnienia człowieka po tym, jak  zawaliły się pewniki cywilizacji, Anderle jeszcze raz wrócił do swoich  wizji zamaskowanego świata. Jego cykl New Age (2001-2002) jest  tworzoną jak w transie fuzją globalnego obrazu świata po 11 września  oraz motywów zaczerpniętych ze świata osobistego. 
Jedną z najistotniejszych cech twórczości Jiří Anderlego jest wszechobecna  inspiracja kulturami pierwotnymi, które względnie niedawno nazywano  jeszcze ‘prymitywnymi’. Obecność ta stanowi ciemny i intuicyjny  kontrapunkt dla jego ekspresji osadzonej w racjonalistycznej tradycji  renesansu. Anderle zawsze czynnie interesował się kulturami i formami  ekspresji nie należącymi do głównych nurtów zachodniej sztuki. Podobnie  jak sztuką pierwotną, fascynuje się on formami sztuki ‘outsiderów’,  których nie szkolona spontaniczność koresponduje z grubsza z jego własną  ‘drastycznie nagą wrażliwością’ i ‘psychicznym automatyzmem  rejestrowania’, jak kiedyś opisał idiom wyrazowy Anderlego krytyk sztuki  Jan Kříž. Pasja Anderlego dla afrykańskiej sztuki pierwotnej, z jej  wyjątkowo silną plastycznością i urzekającym psychorealizmem, przyjęła  nową postać z chwilą zgromadzenia własnej kolekcji wytworów sztuki  plemiennej. Codzienna konfrontacja z poruszającą obecnością tych  przedmiotów spowodowała, że Anderle w zrozumiały sposób odczuwał  pragnienie reagowania na ich nieme wołanie i chęć stopienia własnej  energii z energią z nich płynącą. Dialog ten zaowocował najnowszym  cyklem Spojrzenie wprzód i wstecz (2002), w którym konkretne  przedmioty wraz z ich groźnie wyglądającą pełnią prowokują artystę do  prób zgłębienia ich tajemnicy z wykorzystaniem zamalowanego płótna. Ten  artystyczny dialog z przedmiotami sztuki pierwotnej, które opowiadają  wielki epos ludzki, jest dla Anderlego doświadczeniem oczyszczającym,  które poprzez kwestionowanie samego siebie stanowi znaczący rozdział  twórczości artysty.
Wystawa zorganizowana przez BWA w Katowicach, na  której cykle Jiří Anderlego New Age oraz Spojrzenie wprzód i wstecz zostały zaprezentowane publicznie po raz pierwszy, ukazała  tego artystę jako mistrza syntezy, który łączy bogactwo elementów w  integralną całość. Ostatecznie, kalejdoskopowe orkiestracje Anderlego  mówią nam o nieuniknionych komplikacjach powiązań różnych wymiarów  ludzkiej egzystencji — przeszłości i teraźniejszości, tego co racjonalne i irracjonalnego, bytów wewnętrznych i zewnętrznych oraz psychiki  jednostki i losu zespołowego.
Richard Drury
 
							
						„Jiří Anderle. Patrząc za siebie i przed siebie” „Ogromny i bogaty dorobek pięćdziesięciu lat twórczości czeskiego artysty Jiříego Anderle obejmuje grafiki, rysunki, obrazy i...
 
							
													Jiří Anderle to czeski artysta cieszący się międzynarodowym uznaniem. Jest twórcą wyróżniającym się sposobem wykorzystania historycznych zdobyczy ludzkości w zakresie bogactwa idei i środków wyrazu oraz skupianiem się na najgłębszych zakamarkach naszego wspólnego dziedzictwa; z miriad świadomych i nieświadomych obrazów tworzy dzieła sztuki, stapiając przeszłość z teraźniejszością, przetykając marzenie z rzeczywistością, ukazując widzowi złożony zakres praw moralnych, charakterów i doświadczeń poprzez głębokie metafory kondycji ludzkiej. Przez ponad czterdzieści lat swojej kariery artystycznej, Anderle tworzy rozmaite i liczne dzieła graficzne, malarskie i rzeźbiarskie. Przy całej różnorodności form i technik, polifoniczną sztukę Anderle cechuje jedna wyraźna i zawsze obecna zasada: jest to podstawowa wizja humanistyczna, wykraczająca poza pojęcia określonego czasu, miejsca i zróżnicowania kulturowego, która eksploruje najbardziej fundamentalne i uniwersalne problemy, z jakimi boryka się ludzkość. Anderle mówi do nas jak ktoś, kto wnika poza pozory powierzchowne czy efemeryczne, przekazując swoje uczucia zarówno na poziomie intelektu jak i instynktu. Sięga do bogatych własnych idei i odczuć, projektując obrazy metaforycznej dramy, wykraczającej poza wymiar widzenia zewnętrznego.






