5 i 6 lipca razem z Pawłem Kulą obejrzycie „Widoki nowego świata”
Więcej zdjęć na stronie projektu oraz na stronie społecznościowej warsztatów fotograficznych.
5-6 lipca — Paweł Kula Widoki nowego świata
Galeria BWA godz. 10.00
Liczba miejsc na warsztatach ograniczona.
Wszystkich zainteresowanych udziałem prosimy o kontakt:
tel. +48 (32) 259 90 40 wewn.13
lub Aneta Zasucha: 510 853 090
edukacja@bwa.katowice.pl
DO SZTUKI GOTOWI START! to całoroczny projekt, którego celem jest twórcza aktywizacja mieszkańców Katowic poprzez inicjowanie wydarzeń artystycznych w różnych zakątkach miasta.
Formuła projektu zakłada dwupłaszczyznowe, komplementarne działania: z jednej strony happeningi, performance’y, akcje przeprowadzane przez zaproszonych artystów, z drugiej działania edukacyjno-animacyjne.
Akcje mają na celu wykreowanie kontrastujących z rzeczywistością sytuacji, które zmobilizują wyobraźnię, skłonią do zastanowienia się nad kluczowymi problemami, które nas dotyczą: tożsamością, kulturą, ekologią, itp.
projekt edukacyjno-artystyczny DO SZTUKI GOTOWI START! Harmonogram działań w ramach 9. edycji: 14—17 lipca 2020 r. — warsztaty i akcja artystyczna pt. „Powrót do...
„Wymiennik zieleni” uruchomiony — wymieniajcie swoje roślinki Chciałbym zrealizować akcję artystyczną, która uruchomi pozytywne zachowania społeczne. Celem moich działań jest powołanie przestrzeni, która...
23 lipca zapraszamy do „Piaskownicy pełnej sztuki” Moniki Goetzendorf-Grabowskiej Piaskownica — magiczne miejsce zabaw, spotkań. Zabawa piaskiem, budowanie zamków, usypywanie form to jedna z najbardziej naturalnych...
30 czerwca razem z Krzysztofem Morcinkiem stworzycie „Portret przestrzenny” w Parku Powstańców Śląskich Warsztaty organizowane w ramach projektu DO SZTUKI GOTOWI START! tym razem przybiorą formę zabawy w przestrzeni parkowej. Kompozycje elementów...
1 czerwca Katarzyna Jankowska i Marta Karalus stworzą „Rurofon” na Placu Miarki Projekt instalacji site specific wykorzystuje (dźwiękową) przestrzeń miasta oraz naturalne procesy (ciek wodny — fontanna), zakładając jednocześnie...
18 maja spotkasz MALARZA — Ignacego Czwartosa — W PRZESTRZENI MIEJSKIEJ Katowic Ignacy Czwartos Malarz, rysownik, współzałożyciel Stowarzyszenia i galerii „Otwarta pracownia”. Studiował na Uniwersytecie Adama...
11 maja Piotr Lutyński „ożywi” jelenia w centrum miasta Katowice Projekt „Second Life / Drugie Życie” rozpoczęty w NY w 2007 r. Idea „Jak ożywić martwego jelenia w wielkim mieście?”...
Akcja — poprzedzona warsztatami — składać się będzie z kilku działań w przestrzeni miejskiej. Podczas warsztatów stworzone zostaną artefakty: lunety do oglądania nowych planet, krzesła do słuchania miejsc, tablice, napisy i znaki pozytywnych przekazów, itd. Posłużą one do realizacji Akcji, która będzie formą podróży, poszukiwaniem surrealnych manifestacji codzienności, odkrywaniem nowych sensów w tym, co znane i próbą odnalezienia innych form komunikowania się z Innymi.
Planety
Ziemia to jedyna, jak do tej pory gościnna dla nas planeta. Widok tej planety z kosmosu jest obrazem jednoczącym całą ludzkość i mieści wszystkie słowa, sensy i historie człowieka.
Każdy uczestnik przygotuje narzędzie: kawałek rury na prostym trójnogu, które pozwoli zobaczyć widoki nowych światów. To przy pomocy tej prostej lunety spróbujemy odkryć w najbliższej nam przestrzeni nowe, nieznane planety. Pełne innego życia i zaskakujących form istnienia. Podczas spaceru po mieście poszukamy naszych planet i podzielimy się z innymi przekazem z nowego świata.
Mój horyzont
Znajdź swoje miejsce z widokiem, który będzie można podziwiać siedząc na ustawionym przez Ciebie krześle. To Twój punkt widzenia, Twoje miejsce, Twój nowy horyzont. Teraz zamknij oczy i wsłuchaj się w otaczające dźwięki. Jak zmieniło się to miejsce? Zapomnij, że je przed chwilą widziałeś — opisz je na nowo, poznaj za pomocą innego zmysłu, posmakuj. Podziel się swoim odkryciem — zaproś innych do Siebie.
Widoki nowego świata
Właśnie wylądowaliśmy na nowej planecie i zamierzamy ją zbadać. Szukamy widoków i przedmiotów, które mogą nam coś opowiedzieć o nieznanym nam świecie. Zapominamy o naszych ziemskich przyzwyczajeniach, nie wszystko, co nam coś przypomina musi być tym, co znamy. Szukamy przedmiotów obłych, błyszczących, podłużnych, sypkich, klejących i ciężkich. Wszystkie zdobycze skrzętnie wspólnie opiszemy. Zastanowimy się co widzimy i do czego może służyć dany przedmiot. Kim mogą być i jakie są zwyczaje istot, które mogły ten
przedmiot pozostawić i zamieszkują te miejsca?
Miejskie podchody
Czy zastanawiałeś / zastanawiałaś się skąd wzięły się wzory znaków drogowych? Dlaczego na wysokich kominach są czerwone paski? Czym różni się wiersz napisany w pamiętniku od wiersza napisanego na parkingu lub fasadzie opery? Czy rysując wokół siebie okrąg można ochronić się przed napadem rabusiów?
Odwołując się do struktur wizualnej komunikacji w mieście zaprojektujemy znaki miejsca, w którym dziać się będą rzeczy, których nam brakuje najbardziej. Podczas wspólnego spaceru umieścimy nasze znaki malując je na chodnikach lub specjalnych planszach tworząc tym samym strefy bezinteresownego, pozytywnego przekazu.
Paweł Kula
W działaniach artystycznych fascynuje go ujawnianie obrazów odległych od wizualnych doświadczeń człowieka. Interesują go graniczne obszary fotografii, błędy procesów fotograficznych, działania poza programem urządzeń rejestrujących zdjęcia, obrazy znalezione i nie dające się utrwalić oraz
techniki non-camerowe. Fenomeny światłoczułości i optyki oraz prehistoria fotografii i filmu inspirują do budowy nietypowych urządzeń do projekcji, rejestracji i mechanicznego powielania obrazu. Te archaiczne zabawki optyczne funkcjonują w nowym kontekście stając się elementem jego akcji artystycznych oraz warsztatów edukacyjnych.
Prowadzi warsztaty dla dzieci i młodzieży wykorzystując elementy fotografii, animacji i filmu. Zajmuję się także działalnością dydaktyczną dla dorosłych w szkołach fotograficznych i na kursach. Jest współzałożycielem (wraz z Marią Stafyniak) Stowarzyszenia „Oswajanie Sztuki”, którego głównym celem jest edukacja poprzez sztukę i demokratyzacja kreatywności.