Street Art Festival 2014 — debata „Funkcjonowanie street artu w przestrzeni publicznej…”
Zagadnienia
1. Asymilacja sztuk przestrzennych.
— Kontekst społeczny sztuki ulicy jako niezbędna część świadomych działań street artowych – zagadnienia i problemy dotyczące konkretnych społeczności.
— Jaką funkcję pełnią artyści, których działania koncentrują się w przestrzeni?
— W jaki sposób odbywa się i czy w ogóle odbywa się dialog z mieszkańcami?
— Czy działania artystyczne narzucają klasową wizję adaptowanych przestrzeni? Podział działalności artystów na prace krytyczne i prace wyłącznie estetyzujące.
— Jakie są efekty projektów artystycznych?
2. Czy street art znajduje się poza oficjalnym obiegiem sztuki? Realna rola kuratorów, krytyków i historyków sztuki.
— Rola street artu i próba zdefiniowania pojęcia.
— Czy i jak recenzować? Dlaczego krytyka artystyczna się nie zajmuje się pojęciem w należytym stopniu?
— Przykłady dobrych praktyk w zakresie prezentowania sztuki ulicznej.
— Brak kontekstu galerii i muzeów – łatwiejsza czy bardziej wymagająca sytuacja dla twórcy?
— Czy popularność street artu przysłużyła się zjawisku czy raczej zbanalizowała go jako ruch i sprawiła, że poważne instytucję nie chcą się nim zajmować?
— Dlaczego street artu brakuje w oficjalnym obiegu sztuki w Polsce, przy jednoczesnym wystawianiu go w najlepszych galeriach na świecie?
3. Strategie artystyczne i realne funkcjonowanie sztuki współczesnej w przestrzeni publicznej.
— Ocena popularności street artu i strategii z nim postępowania.
— W jaki sposób prezentować działania z zakresu sztuki ulicy?
— Festiwale street artowe – pozytywne i negatywne strony wydarzenia.
— Jaką rolę powinien pełnić street art dzisiaj?
— Dobre i złe działania instytucji publicznych w ramach promocji nurtu.
Rozprzestrzenienie
Funkcjonowanie street artu w przestrzeni publicznej wraz z jego jednoczesną (nie)obecnością w zakresie krytyki artystycznej.
Przestrzeń publiczna stała się przedmiotem sporu, dotyczącego roli artysty, sposobu jego działalności oraz skutków, które wywołuje. Przez wzgląd na swoją specyfikę wszystkie przykłady tych działań, stają się obszarem negocjacji, jednak te często odbywają się poza środowiskiem krytyki artystycznej. Debata zwraca uwagę na podział prac na projekty społecznie zaangażowane i dzieła wyłącznie estetyzujące. Jest również próbą odpowiedzi na pytanie o to jakie są rzeczywiste efekty działań artystycznych dla mieszkańców przestrzeni i czy same skutki są elementem niezbędnym oraz na to, dlaczego street art znajduje się poza zainteresowaniem krytyki artystycznej i czy można to zmienić.
Street Art Festival 2014 szczegóły
22 maja 2014
16:00—18.00 panel dyskusyjny
18.00—18.30 przerwa
18.30—19.30 panel dyskusyjny
23 maja 2014
16.00—17.30 panel dyskusyjny
17.30—18.00 przerwa
18.00—19.30 wykład gościa specjalnego
Moderacja:
Piotr Sarzyński
Uczestnicy debaty:
— Andrzej Szczerski,
— Karolina Plinta,
— Stach Szabłowski,
— Joanna Stembalska,
— Cezary Hunkiewicz,
— Mateusz Ściechowski,
— Mikołaj Iwański,
— Piotr Sikora.
Miejsce debaty:
Galeria Sztuki Współczesnej BWA
Wstęp bezpłatny
Dane mogą ulec zmianie z przyczyn niezależnych od organizatora.