Kowalnia. Z archiwum pracowni Grzegorza Kowalskiego
Z przyczyn niezależnych od organizatorów panel dyskusyjny „Uczyć sztuki czy kształcić artystów”, towarzyszący wystawie KOWALNIA, który miał odbyć się 9 stycznia 2015 r. w Galerii Sztuki Współczesnej BWA zostaje przeniesiony na kwiecień 2015 r.
Panelowi w kwietniu będzie towarzyszyć promocja publikacji poświęconej pracowni prof. Grzegorza Kowalskiego, wydana przez Akademię Sztuk Pięknych w Katowicach. O terminie spotkania powiadomimy Państwa odpowiednio wcześniej. Serdecznie przepraszamy za zaistniałą sytuację.
Wystawa Kowalnia jest pierwszą w Katowicach tak obszerną prezentacją prac absolwentów legendarnej pracowni prowadzonej w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych przez profesora Grzegorza Kowalskiego. Wystawa odbędzie się równocześnie w Galerii Sztuki Współczesnej BWA, gdzie prezentowane są prace studenckie i dyplomowe dawnych studentów pracowni, oraz w Galerii Rondo Sztuki, gdzie będzie można zobaczyć filmy wideo absolwentów pracowni.
W wystawie biorą udział:
Galeria BWA — Ada Biedka, Alicja Raczkowska, Anna Molska, Anna Senkara, Artur Żmijewski, Bohdan Ruciński, Ewa-Maria Śmigielska, Grzegorz Matusik, Jacek Adamas, Jacek Markiewicz, Jacek Różański, Jakub Wesołowski, Jane Stoykov, Jędrzej Niestrój, Julia Bui Ngoc, Katarzyna Fabińska, Katarzyna Górna, Katarzyna Kozyra, Łukasz Kosela, Michał Dudek, Monika Zielińska, Paweł Althamer, Paweł Mysera, Grzegorz Olech, Tomasz Kujawski, Wojciech Urbański;
Galeria Rondo Sztuki — Adam Janisch, Anna Senkara, Artur Żmijewski, Cezary Koczwarski, Jacek Malinowski, Jakub Wesołowski, Julia Bui Ngoc, Mai Bui Ngoc, Kacper Nurzyński, Katarzyna Kozyra, Katarzyna Miszczak, Łukasz Kosela, Piotr Wysocki, Dominik Jałowiński, Tomas Rafa.
Na ekspozycję w Galerii BWA składają się prace z lat 90., głównie fotografie i nieliczne zachowane obiekty oraz dokumentacja prac dyplomowych ówczesnych studentów Wydziału Rzeźby. Wśród nich znajduje się model do Piramidy Zwierząt i wczesne fotografie Katarzyny Kozyry, fotografie Katarzyny Górnej i film Artura Żmijewskiego Oko za oko. Pierwsza filmowa wersja zadania Obszar Wspólny.Obszar Własny z roku 1992/93 pokazana jest ze współcześnie pisanym komentarzem Artura Żmijewskiego. Jeden z pierwszych filmów dyplomowych (1995) pokazany jest w wersji autorskiego wystąpienia Jędrzeja Niestroja na dworcowym peronie. Reprezentowane są prace studentek i studentów z końca lat 90. zainteresowanych problematyką ciała m.in. fotografie Moniki Zielińskiej (Mamzety), Jakuba Wesołowskiego i Anny Senkary. Ilustracją odchodzenia artystów od tradycyjnej rzeźby w stronę użycia innych mediów są dwie prace Łukasza Koseli: klasyczne studium aktu wykonane w pracowni prof. Jana Kucza zestawione ze studium człowieka we wnętrzu w formie obiektu wideo. Na monitorach prezentowane są zestawy odpowiedzi studenckich na zadania wykonywane w pracowni. Są to prace wideo będące często indywidualnymi wypowiedziami artystycznymi m.in. prezentowany jest Tanagram Anny Molskiej (2006). Drugim poza Obszarem Wspólnym. Obszarem Własnym zadaniem wykonywanym kolektywnie jest zadanie poświęcone następstwom w formie krótkich sekwencji filmowych pt. Next. Kolejne realizacje tego zadania z lat 2007—2014 pokazane są na jednym z monitorów. Prace z lat 90. zestawione zostały z pracami dyplomowymi generacji studentów którzy uzyskiwali dyplomy po roku 2010 m.in. Alicji Raczkowskiej, Ewy Śmigielskiej i Ady Biedki. Od 2010 roku pracownia Grzegorza Kowalskiego jako Pracownia Przestrzeni Audiowizualnej funkcjonuje na Wydziale Sztuki Mediów.
W Galerii Rondo Sztuki znalazło się kilka studenckich i dyplomowych filmów wideo: Moja Krew Jakuba Wesołowskiego (2006), Anny Senkary Szlachcic (2011), dyplom Kacpra Nurzyńskiego Wibracja trzynastki (2012) oraz Forcing Function Adama Janischa (2013). Prace te stanowią kontekst dla pozostałych filmów będących samodzielnymi realizacjami absolwentów Kowalni. Grupę filmów stawiających pytania społeczne i polityczne reprezentują: Oni Artura Żmijewskiego (2006), Run free Piotra Wysockiego i Dominika Jałowińskiego (2011) oraz Sportowe Mury Tomasa Rafy (2012). Obserwacje indywidualnych ludzi, ich losów i postaw życiowych poświęcone są filmy Anny Senkary, Nurzyńskiego i trailer nieukończonego filmu Katarzyny Kozyry Szukając Jezusa (2014). Autoobserwacją jest film Cezarego Koczwarskiego Jestem artystą (2013).
Osobną grupę stanowią utwory będące fantazjami filmowymi autorów przedstawianymi w formie semi-dokumentarnej. Najstarszym jest film Jacka Malinowskiego Pół kobiety (2006) następnie film pary autorek Julii i Mai Bui Ngoc Lucid dream (2009), oraz dyplomowy film fabularny według autorskiego scenariusza Adama Janischa Forcing Function (2013).
Ewa Maria Śmigielska — kuratorka wystawy
Kuratorka: Ewa Maria Śmigielska
Współpraca: Ada Biedka
Konsultacja projektu: prof. Grzegorz Kowalski
WYSTAWA ZAWIERA TREŚCI PRZEZNACZONE TYLKO DLA OSÓB PEŁNOLETNICH
Wystawa odbywa się w ramach XXIII Festiwalu Ars Cameralis i prezentowana będzie w dwóch galeriach:
1. Filmy absolwentów pracowni Grzegorza Kowalskiego — Galeria ASP w Katowicach Rondo Sztuki.
2. Z archiwum pracowni Grzegorza Kowalskiego — Galeria Sztuki Współczesnej BWA.
„Osiągnięciem stawianym przez Grzegorza Kowalskiego na równi z własną pracą twórczą jest wypracowanie indywidualnej metody pedagogicznej nazywanej przezeń dydaktyką partnerską. Jej zasady kształtował stopniowo od wczesnych lat pracy pedagogicznej, kiedy u boku prof. Jarnuszkiewicza wprowadzał do programu pracowni nowe praktyki artystyczne, oparte na współdziałaniu i poszukiwaniu pozawerbalnego języka porozumienia. W latach 1980—1985, spędzonych na Wydziale Wzornictwa Przemysłowego, stworzył zręby i przeprowadził pierwsze realizacje swego autorskiego programu dydaktycznego Obszar wspólny. Obszar własny, który kontynuuje też na Wydziale Rzeźby. W ostatnich latach wprowadził nowe cykliczne zadanie Next/Następny, którego czasowość i sekwencyjność odpowiada specyfice Pracowni Przestrzeni Audiowizualnej. W trakcie opisanych ćwiczeń, już w początkach lat 90. ukształtowała się grupa wychowanków Pracowni Kowalskiego, określana przez krytykę jako Kowalnia, której dokonania odcisnęły się na obrazie sztuki polskiej ostatnich lat, wiele wnosząc do osiągnięć tzw. sztuki krytycznej. Do absolwentów Pracowni Kowalskiego należą tacy szeroko dziś znani artyści, jak: Paweł Althamer, Katarzyna Kozyra, Jacek Markiewicz (dyplomy 1993), Katarzyna Górna, Jędrzej Niestrój (dyplomy 1994), Mariusz Maciejewski, Artur Żmijewski (dyplomy 1995), Monika Zielińska Mamzeta (dyplom 1996), Anna Konik, Anna Niesterowicz (dyplomy 2000), Czesław Kałużny, Andrzej Kokosza (dyplomy 2003), Ewa Łuczak (dyplom 2006), Cezary Koczwarski, Anna Molska, Piotr Wysocki (dyplomy 2008).”
Maryla Sitkowska
(fragment artykułu zamieszczonego na portalu Culture.pl)