obrona pracy doktorskiej Łukasza Jastrubczaka
Zapraszamy na publiczną obronę pracy doktorskiej Łukasza Jastrubczaka „Milczenie jest złotem”, która odbędzie się 30 września o godz. 12.00 w Małej Przestrzeni Galerii BWA w Katowicach.
Wystawę prac artysty będzie można oglądać do 1 października do godz. 18.00.
Łukasz Jastrubczak urodził się w 1984 roku w Zielonej Górze. W 2009 roku otrzymał dyplom na Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Posługuje się różnymi mediami: wideo, instalacja, rzeźba, rysunek, obiekt, koncert, interwencja, podróż, zdarzenie, nagrania muzyki intuicyjnej. Wystawy indywidualne prezentował m.in w Art in General w Nowym Jorku, Bunkrze Sztuki w Krakowie, Galerii Sabot w Cluj-Napoca, CSW Kronika w Bytomiu. Jest laureatem nagrody „Spojrzenia” Fundacji Deutsche Bank w 2013 roku. Razem z Krzysztofem Kaczmarkiem współtworzy grupę artystyczną „Krzysztofjastrubczakłukaszkaczmarek”. Wspólnie z Sebastianem Cichockim jest autorem książki i wydarzeń pt. „Miraż”. Gra na syntezatorze w zespołach „Boring Drug” i „ŁST”. Mieszka w Szczecinie, gdzie pracuje na Wydziale Malarstwa i Nowych Mediów Akademii Sztuki.
„Jedną z podstawowych zasad funkcjonowania społeczeństwa jest wymiana towarów i usług. Materialnym ekwiwalentem wszelkich możliwych przedmiotów wymiany było złoto. Materiał trwały, uwodzący kolorystycznie, który w pewnym momencie, w celu usprawnienia wymiany, został zastąpiony papierowym dowodem wartościowym — pieniądzem. Poszczególne państwa do pewnego momentu, magazynowały w skarbcach złoto, jako materialny ekwiwalent pieniądza w obrocie. W końcu jednak nawet i ta forma zabezpieczenia wartości gotówki w obiegu uległa wyparciu. Obecnie nie istnieje materialne zabezpieczenie pieniądza w obiegu. System gospodarki finansowej rozrósł się do gigantycznych rozmiarów, tak wielkich, że jakiekolwiek zabezpieczenie bogactwa w formie materialnej nie byłoby możliwe. Obrót kapitałem w ramach systemu finansowego, oparty jest, na swego rodzaju umowie, której strzeże autorytet państwa, i instytucji finansowych oraz niespodziewanie wysoki poziom optymizmu jego użytkowników, niepoparty niczym, co mieściłoby się w racjonalnych kategoriach […]”
Tym akapitem rozpoczyna się rozprawa doktorska Łukasza Jastrubczaka, dotycząca dematerializacji obiektu w sztuce konceptualnej lat 60., emancypacji kulturowej i społecznej w Ameryce lat 60. i 70. oraz rozpoczętego w tamtym okresie procesu dematerializacji pieniądza.
Promotor pracy: dr hab. Agata Zbylut