Rysa na powiece — katalog podsumowujący wystawę
wydawca: Galeria Sztuki Współczesnej BWA
współpraca: Ars Cameralis
redakcja: Marek Zieliński
rok wydania: 2016
format: 210 × 280 mm
104 strony
nakład: 500 sztuk
oprawa: miękka
reprodukcje duotone, kolorowe
język polski, angielski
projekt graficzny i skład: Kasia Goczoł
ISBN 978-83-88254-89-5
Spis treści
[…] Marek Zieliński
The Ultimate Hospitality / Radykalna gościnność Marta Lisok
Aesthetics of Terror / Estetyka terroru Zuzanna Sokołowska
Tony Oursler
Edmund Clark & Crofton Black
Zbigniew Libera
Joanna Helander & Bo Persson
Jean-Michel Alberola
François Boisrond
Damien Deroubaix
Sławomir Elsner
Marek Kuś
Krzysztof Wodiczko
Jean-Christophe Menu
scratch / zadrapanie Bartłomiej Majzel
Zapraszamy do księgarni!
Zamów książkę: ksiegarnia@bwa.katowice.pl
Rysa na powiece — XXV Festiwal Ars Cameralis Bezpośrednią inspiracją wystawy Rysa na powiece były ubiegłoroczne wydarzenia. 13 listopada 2015 roku do znacznej części świata dotarły dramatyczne...
„(…) Rysa na powiece mówi o tych, którzy nie mogą już funkcjonować według dawnych zasad, gdyż drastyczne obrazy naznaczyły ich percepcję świata, pozostawiając w polu widzenia nieusuwalne blizny. ‘Wszystkich nas łączy jedna nić. Mogę pokusić się o stwierdzenie, że chodzi tu o melancholię, czyli pewną określoną postawę wobec rzeczywistości. Nie chodzi o sposób zachowania się, a raczej o filozofię życia — wycofanie się czy też przyjęcie postawy zdystansowanego obserwatora, intelektualisty. To nie wdawanie się w konflikty, ale rejestrowanie ich na chłodno i zdawanie sobie sprawy z własnej bezradności wobec tego, co się wydarza’1”.
fragment tekstu Marty Lisok
1 M. Odziomek, wywiad z Markiem Zielińskim, Ars Cameralis: Łączy nas melancholia, 2 listopada 2016, http://cojestgrane24.wyborcza.pl/cjg24/1,13,20924140,0,ARS-CAMERALIS-Laczy-nas-melancholia.html [dostęp: 6 grudnia 2016].
„(…) Wystawa Rysa na powiece dotyka problemu wspomnianej wcześniej nowej estetyki, powołując się na tragiczną historię. Stanowi także próbę odnalezienia się w rzeczywistości, którą tak naprawdę trudno jest zdefiniować, pomimo mnogości intelektualnych narzędzi. Nieustannie coś się wymyka językowemu, jak i wizualnemu opisowi. Coś, co jest podskórnie odczuwane, ale trudne do jednoznacznego określenia. Istotnym zatem staje się w tym kontekście pytanie — jak można próbować, na tyle ile to możliwe, definiować to, co widzimy, rejestrujemy i jak się w tym wszystkim odnaleźć? (…)
Wystawa wpisuje się w ogólnoświatowe dyskusje na temat sensu życia w świecie niepewności, wojny i terroryzmu. Trudno jest w nim teraz o upragnioną stabilizację, równowagę. Jürgen Habermas, próbując odnaleźć jakiś wentyl bezpieczeństwa w tej niejednorodnej, bardzo chaotycznej i niestabilnej rzeczywistości, domaga się przede wszystkim zaufania, które może się rozwijać w codziennych praktykach komunikacyjnych, bo tylko ono może oddziaływać na założenia kultury politycznej.”
fragment tekstu Zuzanny Sokołowskiej
W konkursie na Najpiękniejsze Książki Roku 2016 (organizowanym przez Polskie Towarzystwo Wydawców Książek) publikacja „Rysa na powiece” otrzymała nominację do nagrody w kategorii katalogi, wyd. bibliofilskie i inne.