„Przypadkowe przyjemności” podsumowanie
rok wydania: 2009
format: 21 × 14,6 cm
objętość: 112 stron
nakład: 1000 sztuk
oprawa: miękka w obwolucie
reprodukcje kolorowe
j. polski/angielski
projekt graficzny: Katarzyna Goczoł, Magdalena Piwkowska
wydawca: Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach
ISBN 978-83-88254-57-4
Spis treści:
Marta Lisok „Przyjemności muszą być dawkowane”
Zuzanna Sokołowska „Uwaga: przyjemności!”
Prawie pożarł mnie tygrys
Bartek Buczek
Michał Gayer „Śmierć latarnika”
Radek Szlaga
„Wywiady ze mną przestają być aktualne po miesiącu” — wywiad z Radkiem Szlagą
Entuzjaści
Kuba Dąbrowski
Paweł Szeibel
„W ogrodzie botanika…” — wywiad z Pawłem Szeiblem
Katarzyna Skrobiszewska
„Z niechęci do wychodzenia” — wywiad z Katarzyną Skrobiszewską
Przechadzki po rozpuszczonej czekoladzie
Basia Bańda
Małgorzata Markiewicz
Agnieszka Kwiecień „Przypadkowe zaspokojenie”
Michał Smandek
„Wewnątrz spirali Smithsona nie ma fal” — wywiad z Michałem Smandkiem
Karolina Szymanowska
„Jest kilka tematów, od których nie potrafię się odkleić” — wywiad z Karoliną Szymanowską
Konceptualne przyjemności
Michał Gayer
„Czarny Karzeł w szponach Sokoła” — wywiad z Michałem Gayerem
Nicolas Grospierre
Łukasz Skąpski
Grzegorz Sztwiertnia
Ewa Łączyńska „Największe przyjemności, to te przypadkowe”
Erwina Ziomkowska
„Funny games” — wywiad z Erwiną Ziomkowską
Wzgrubienie
Maren Dubnick
Wivine de Traux „Maren Dubnick. Wzgrubienie”
Cena: 7 zł
Zapraszamy do księgarni!
Zamów książkę: ksiegarnia@bwa.katowice.pl
Przypadkowe przyjemności (4) — Prawie pożarł mnie tygrys — Bartek Buczek, Radek Szlaga Wspólna wystawa Radka Szlagi i Bartka Buczka wskazuje na pokrewne wątki w ich twórczości. Używając różnych środków...
Przypadkowe przyjemności (3) — Entuzjaści — Kuba Dąbrowski, Katarzyna Skorobiszewska, Paweł Szeibel Do kolejnej odsłony „Przypadkowych przyjemności” zostali zaproszeni trzej artyści. Niewymuszone gesty jakie przenoszą w przestrzeń galerii...
Przypadkowe przyjemności (2) — Przechadzki po rozpuszczonej czekoladzie — Bańda, Markiewicz, Smandek, Szymanowska Rozpuszczona czekolada jest gorąca, parzy, nie da się jej dotknąć dopóki nie zacznie stygnąć i twardnieć. Jej stan płynny przywołuje zagrożenie...
Przypadkowe przyjemności (1) — Konceptualne przyjemności — Gayer, Grospierre, Skąpski, Sztwiertnia, Ziomkowska Punktem wyjścia dla cyklu wystaw w alternatywnej do głównej sali ekspozycyjnej, przestrzeni Galerii Sztuki Współczesnej BWA w...
Katalog podsumowujący cykl wystaw „Przypadkowe przyjemności” odbywający się w Małej Przestrzeni Galerii Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach jest dostępny na rynku od grudnia 2009.
Cztery wystawy, na które złożyły się recepty na przyjemności podane przez kilkunastu zaproszonych do projektu artystów: Erwinę Ziomkowską, Michała Gayera, Mikołaja Grospierra, Łukasza Skąpskiego, Grzegorza Sztwiertnię, Karolinę Szymanowską, Basię Bańdę, Małgorzatę Markiewicz, Michała Smandka, Katarzynę Skrobiszewską, Pawła Szeibla, Kubę Dąbrowskiego, Radka Szlagę i Bartka Buczka zaplanowany był jako obszar rozproszonego ruchu, bez jasno określonego kierunku rozwoju. Z założenia miał być prowokowaniem fermentów w skali mikro: wymianą pomysłów i inspiracji, trwającą rok sytuacją, próbą sił, ledwo zauważalnym drganiem gruntu. W katalogu oprócz prób definicji tytułowego pojęcia i klasycznych omówień poszczególnych realizacji, znalazły się wywiady przeprowadzane między sobą przez zaproszonych artystów, opowiadania i eseje.
Książka scala poszczególne odsłony, jednocześnie zachowując i prezentując ich odrębny charakter. Sama miała stać się przyjemnością. Stąd m.in. użyty rodzaj papieru obwoluty (Plike) z jego charakterystyczną miękką i aksamitną powłoką. Już pierwszy kontakt z nią, dotyk, prowokuje gest głaskania, otwory napisu wywołują chęć zajrzenia pod, nęcą. Czerwona obwoluta częściowo odsłaniająca zdjęcie na okładce, nadaje całości zmysłowy posmak. Barokowy natłok elementów i efektów wewnątrz podkreśla różnorodność wpisaną w ramy cyklu, który zestawia realizacje uznanych, ale również młodych twórców działających w oparciu o wszystkie dostępne media, włącznie z wykorzystaniem zapachu i dotyku. Zielony odcień przypisany pierwszej części zatytułowanej „Konceptualne przyjemności” wydobywał logikę reguł rządzących pismem jako systemem. Druga odsłona „Przechadzki po rozpuszczonej czekoladzie” koncentrowała się na przyjemnościach i niewygodach akomodowania się ciała do przestrzeni. Dopasowano do niej kolor różowy ponieważ prezentowane prace przywoływały niezdolność podmiotu do zaakceptowania swojej materialności, za którą kryje się konieczność rozkładu. Trzecia niebieska część „Entuzjaści” zamykała niewymuszone gesty artystów wynikające z podtrzymywania umysłu w stanie ciągłej nadwrażliwości. Te drobne interwencje stawiały ich w szeregu notujących na gorąco odkrywców, owładniętych ideą totalną eksperymentatorów, podejmujących wysiłek przekazania własnych fascynacji odbiorcom bez względu na wysokie ryzyko porażki. Tytułowy entuzjazm uderza najmocniej pierwszą falą, wtedy rozwala na kawałki wszystko co staje mu na drodze. Czwartej odsłonie zatytułowanej „Prawie pożarł mnie tygrys” przyporządkowany został odcień czerwieni. W ramach tej wystawy artyści, których zaśmiecona sarmacka wyobraźnia bulgocze i czeka na erupcję, odtwarzali sceny nawiązujące do przechwałek i poszatkowanych opowieści z książek albo szamańskiej opowieści inicjacyjnej, której nieodłącznym elementem fabuły jest epizod pożarcia przez dzikie zwierzę.
Kolorystyczne podziały porządkują prace artystów pogrupowane w zbiory, układające się w krótkie zdania o przyjemnościach wtłoczonych w sztywne ramy galeryjnego obiegu. Układ książki koresponduje z założeniami cyklu. Jej notatnikowi format ze schodkowymi wycięciami uniemożliwia wertowanie, ułatwia orientację i podkreśla tematyczne różnice pomiędzy kolejnymi odsłonami. Pobudza czytelnika do poszukiwania rozsianych gęsto przyjemności na własną rękę.