Komorebi — ekoprojekt (nie tylko) dla dzieci
Wystawa otwarta od 11 lipca 2020 roku, od godz. 10:00 (ze względu na obecną sytuację epidemiczną nie będzie wernisażu).
Wystawa potrwa do 20 września 2020 roku.
Artystki i artyści
Natalia Bażowska
Michalina Bigaj
Joanna Bronisławska / Asi Mina
Kornel Janczy
Anna Królikiewicz
Diana Lelonek
Krzysztof Maniak
Diana Rönnberg
Matylda Sałajewska
Michał Smandek
Paweł Szeibel
Magdalena Kreis i Natalia Romaszkan / do dizajnu
Urszula Zajączkowska
Działania towarzyszące:
- warsztaty ekspresji twórczej z Anetą Zasuchą (podczas trwania całej wystawy — termin do ustalenia telefonicznie lub mejlowo),
- akcja artystyczna Matyldy Sałajewskiej w ramach projektu DO SZTUKI GOTOWI START! (14—16 lipca 2020),
- spacer przyrodniczy z Pracownia Edukacji Żywej (18 sierpnia, godz. 10:00),
- warsztaty przyrodnicze „Dzikie zwierzęta w mieście” z Fundacja Wspierania Inicjatyw Ekologicznych oraz Fundacją Dzika Klinika — Centrum Pomocy Dla Dzikich Zwierząt (22 sierpnia, godz. 10:00),
- warsztaty z arteterapeutką Ewą Baranowską-Jojko (24 sierpnia, godz. 10:00),
- warsztaty Michała Smandka w ramach projektu DO SZTUKI GOTOWI START! (15 września, godz. 10:00),
- warsztaty dźwiękowe "Jak brzmi komorebi?" Joanny Bronisławskiej / Asi Miny (17 września, godz. 10:00),
- warsztaty budowania domków dla ptaków i owadów Krzysztofa Maniaka (19 września, godz. 10:00),
- spektakl dla dzieci teatru Lufcik na Korbkę w ramach projektu DO SZTUKI GOTOWI START! (20 września, godz. 14:00),
- warsztaty roślinne Pawła Szeibla (22 września, godz. 10:00).
Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc prosimy o zapisy: edukacja@bwa.katowice.pl, tel. 32 259 90 40.
Wszystkie działania w ramach projektu Komorebi są bezpłatne. Zapraszamy!
warsztaty przyrodnicze dla dzieci — Dzikie zwierzęta w mieście Zapraszamy dzieci (i rodziców!) na warsztaty przyrodnicze, realizowane w ramach projektu Komorebi — ekoprojekt (nie tylko) dla dzieci....
Kiedy byłam dzieckiem, spędzałam dużo czasu na wsi i w lesie. Przemierzyłam leśnymi ścieżkami niezliczoną ilość kilometrów, upajając się ciężkim, wilgotnym zapachem mchu i ziemi, nasłuchiwałam odgłosów zwierząt i szukałam ich tropów. Teraz, kiedy jestem już dorosła, staram się wyjeżdżać poza centrum miasta jak najczęściej, bo czuję, że na łonie natury „wracam do siebie”. Lubię kłaść się pod drzewem i patrzeć na słońce przebijające się przez liście. Temu pięknemu zjawisku optycznemu Japończycy nadali określenie komorebi. Tak właśnie nazwałam projekt, który powstał z miłości do natury.
Ta wystawa utkana jest z ptasich treli, zapachu mchu rosnącego na gałęzi leżącej na mokrej ściółce, szumu kołyszących się na wietrze drzew. Zachwytem nad cudem natury dzielą się również artystki i artyści, których zaprosiłam do współpracy. Każda z osób poprzez swoją pracę opowiada w inny sposób o tym, co jest dla niej ważne w kontakcie z przyrodą: co ją ciekawi, co zachwyca, co inspiruje, co kocha, co niepokoi. Ale wszystkie opowieści łączy jedno — głębokie przekonanie o tym, że jesteśmy nieodłączną częścią przyrody i że naszym obowiązkiem jest to, żeby traktować ją z szacunkiem.
Wystawa jest polem do swobodnej eksploracji, doświadczania sztuki wszystkimi zmysłami. Dzieci mogą dotykać, wąchać, nasłuchiwać dzieł sztuki. Projekt ma zwrócić uwagę na silny aspekt naturalnej, nierozerwalnej więzi człowieka z naturą. Ta relacja to terytorium, na którym zbiegają się refleksje socjologów, etyków, przyrodników, ekologów, artystów. W dobie kryzysu klimatycznego, każde działanie ekologiczno-edukacyjne ma ogromne znaczenie, dlatego realizujemy również warsztaty, akcje artystyczne, spotkania jako działania towarzyszące wystawie. Będą one miały na celu uwrażliwianie na piękno otaczającej nas przyrody i zwiększenie ekologicznej świadomości. Spotkania będą realizowane zarówno w Galerii Sztuki Współczesnej BWA jak i na łonie natury. Staraliśmy się stworzyć projekt jak najbardziej ekologiczny, ograniczając do minimum ilość śmieci powstałych podczas realizowania wystawy. Prace stworzone przez artystów są wykonane z naturalnych tworzyw a druki towarzyszące projektowi są drukowane na papierze z recyklingu.
Kuratorka — Aneta Zasucha