„Polska — Niemcy 4:6” — działania polskich i niemieckich artystów biorących udział w wystawie
rok wydania: 2009
format: 17 × 23,5 cm
objętość: 184 strony
nakład: 500 sztuk
oprawa: miękka
reprodukcje kolorowe
j. polski/angielski/niemiecki
projekt graficzny i skład: Katarzyna Goczoł, Magdalena Piwkowska
wydawca: Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach
ISBN 978-83-88254-54-3, 978-3-939812-14-2
Spis treści:
Marta Raczek „Piłkarski Poker”
Elżbieta Kościelak „Stan świata przyszłego”
Eulalia Domanowska „Fizyczna magia”
Marta Raczek
Jola Bielańska „Leszek Lewandowski i teoria przerywanej równowagi”
Wilhelm Werthern „Brak sielanki. Gdziekolwiek. O sztuce Wiebke Bartsch”
Martin Rehkopp „O powadze zabawy”
René Hirner „Interpretacje przestrzeni”
Martin Rehkopp „O wielkim i małym, czyli o tym, jak różnorodne do siebie pasuje”
Martin Rehkopp „Kto skontroluje kontrolerów?”
Lisette Pelsers
Martin Rehkopp „Paternoster”
Martin Rehkopp „Epilog”
Cena: 5 zł
Zapraszamy do księgarni!
Zamów książkę: ksiegarnia@bwa.katowice.pl
Polska — Niemcy 4:6 — wystawa zbiorowa polskich i niemieckich artystów Wystawa „Polska — Niemcy 4:6” została pomyślana jako artystyczny dialog, za pośrednictwem którego opowiedziana zostanie historia...
Publikacja przedstawia działania polskich i niemieckich artystów biorących udział w wystawie „Polska — Niemcy 4:6”. Przedstawiciele Polski to: Marcin Berdyszak, Jacek Jagielski, Kamil Kuskowski oraz Leszek Lewandowski. Po stronie niemieckiej: Wiebke Bartsch, Jupp Ernst, Carsten Gliese, Anja Jensen, Dietmar Schmale oraz Sabine Swoboda.
„(…) Zbiorem, w którym spotykają się przede wszystkim pomocnicy ofensywni, zwani też rozgrywającymi — czyli gracze, których głównym zadaniem jest właściwe rozegranie akcji, mogącej się zakończyć bezpośrednim strzałem na bramkę — jest ten, w którym znalazły się instalacje, obiekty i obrazy odwołujących się bezpośrednio do polsko-niemieckiego konfliktu, zwykle w wersji przetworzonej uprzednio przez kulturę. Można tu wymienić Kanał — obiekt Leszka Lewandowskiego, który przywodzi skojarzenia z filmem Andrzeja Wajdy, dekonstruującym heroiczne karty polskiej historii okresu II wojny światowej. Jest w tym filmie wiele scen, które ukazują beznadziejność podjętej przez powstańców próby, wśród nich także ta, w której część powstańców opuszcza kanał tylko po to, by wejść pod wycelowane lufy niemieckich karabinów. Kanał nie jest drogą ucieczki, lecz grobem, ale jest jednocześnie ważną lekcją historycznego pragmatyzmu, który przydaje się nie tylko w czasie wojny. Inną pracą dotykającą polsko-niemieckich konfliktów jest zestaw obrazów Kamila Kuskowskiego w prosty sposób pointujących zarówno batalistyczne, jak i piłkarskie starcia obu narodów. Konflikt i przemoc pojawia się także w environmencie Wiebke Bartsch. Mimo przeniesienia tych zjawisk w obszar prywatny, wynikająca z nich diagnoza ma odniesienie bardziej uniwersalne. Artystka pokazuje, że przemoc zaczyna się zwykle w naszym najbliższym otoczeniu, a bagaż psychiczny wyniesiony z dzieciństwa rzutuje na dorosłe życie, w którym zasada konfliktu staje się konstytutywna, zastępując harmonijną koegzystencję z innymi.(…)”
Marta Raczek „Piłkarski Poker”
fragment