Pejzaż dźwiękowy — koncert w ramach projektu Rezerwat
„Rezerwat” to projekt organizowany przez Galerię Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach, w którego skład wchodzi sześć wystaw, spotkania z artystami, dyskusje, koncerty i dwujęzyczny katalog dokumentujący całość działań. Budujące go eksperymenty z pejzażem, rozpisane na różne media, staną się probierzem współczesnego stosunku do przyrody, opierając się na poszukiwaniach i przepracowaniu coraz bardziej deficytowej dzikości. Dziewiętnastu zaproszonych artystów bada rolę i znaczenie pejzażu we współczesnej sztuce, jako gatunku cieszącego się coraz większą popularnością. Twórcy przygotowują zastępniki zanikającej naturalności, rytualnie odtwarzając dzikość w galeryjnych warunkach, przepisując naturę w stechnicyzowanym świecie. Podejmują próby odzyskania utraconego doświadczenia wzniosłości, czyli ambiwalentnego doznania estetycznego, związanego z takimi kategoriami jak dysharmonia i podziw podszyty obawą i grozą. W ramach nowo powstałych prac poszukują zgubionej harmonii między naturą i kolonizującą ją coraz silniej cywilizacją.
Kuratorka Marta Lisok
Artyści biorący udział w projekcie „Rezerwat”: Alicja Boncel, Jakub Czyszczoń, Magdalena Franczak, Michał Gayer, Justyna Gruszczyk, Kornel Janczy, Weronika Kasprzyk, Magdalena Lazar, Krzysztof Maniak, Angelika Markul, Justyna Mędrala, Gizela Mickiewicz, Mateusz Sadowski, Michał Smandek, Magdalena Starska, Paweł Szeibel, Mikołaj Szpaczyński, Alex Urso, Bartosz Zaskórski.
Mocne stąpanie po ziemi — wystawa główna projektu Rezerwat Georgia O’Keeffe w 1940 roku kupuje Ghost Ranch w Nowym Meksyku. Co roku ucieka od zgiełku Nowego Jorku, żeby fotografować i malować...
Koncert może posłużyć za bodziec dla znieczulonych dzisiejszą goryczką życia brutali, do otrząśnięcia się z człowieczych naleciałości, bezwiednie pochwyconych podczas walki o byt.
Zaproszenie to stanowi słowo otuchy i mówi niejako do współczesnego słuchacza:
„I pan jest słuchaczem czułym i wrażliwym, ale ta czułość jest nieco w panu ukryta, potrafi pan ją z siebie wydobyć! Za pomocą sztuki, fauny i flory!”
Czekamy nad omszałym stawem w nastrojach micromelancholijnych.
Preferowany ubiór: moro lub khaki.
Proszę nie zabierać ze sobą wuwuzele ani innych niebezpiecznych urządzeń.
20 września godz. 18.00 — Park im. Tadeusza Kościuszki w Katowicach
Artyści:
Bartosz Zaskórski (Mchy i porosty)
Urodzony w 1987. Zajmuje się rysunkiem, projektuje książki, nagrywa słuchowiska, tworzy obiekty. Pochodzi ze wsi Żytno.
Jako „Mchy i porosty” na ogół siedzi na podłodze, tym razem będzie siedział na trawie, próbując umilać czas ewokując najlepsze chwile lata, które zaczaruje w filuterne dźwięki osnute mgiełką tajemnicy, grozy oraz powakacyjnego smutku związanego z pewną, wstydliwą przypadłością.
Całość tego performansu, pełnego cytatów z twórczości Józefa Robakowskiego, Jana Pająka, Jacques-Yves'a Cousteau, Bernda Heinricha oraz Macieja Cholewy, będzie upamiętniać pewną audialną sytuację z czasów szkoły podstawowej, kiedy kolega Bartosza jął szurać niezidentyfikowanym obiektem po żeberkach kaloryfera, znajdującego się w klasie na parterze szkoły w czasie zimy w roku 1997.
Micromelancolié
To zapętlone struktury uzyskane z pomocą mikrosampli, dźwięków znalezionych, nagrań terenowych oraz sprzężeń zwrotnych.
Mikromelancholie to kasety wydawane na całym świecie w wytwórniach takich jak: Aurora Borealis, BDTA, Black Horizons, Metaphysical Circuits, MonotypeRec, Wounded Knife czy Zoharum.
Mikromelancholie to Robert Skrzyński, który miał okazję prezentować swoją twórczość na festiwalach: Canti Illuminati, CoCArt, Re:source, Restytucje, Tauron Nowa Muzyka, WRO – Media Art Biennale, Wrocław Industrial Festival.
Kacper Leszczyński
Urodzony w 1999 roku, mając czternaście lat nasłuchał się Marka Fella, co zaowocowało projektem KXLT, którego premiera odbędzie się na tym wydarzeniu. Specjalnie na nie przygotuje materiał ambientowy pozbawiony typowego 4/4 i spraw okołobitowych.
Koordynacja koncertu: Monika Olszewska