Próba sił — gesty buntu i sprzeciwu wobec zastanej sytuacji
Zapraszamy na wernisaż 27 lipca (piątek) o godzinie 18:00. Wstęp wolny.
Artyści biorący udział w wystawie
Agnieszka Antkowiak,
Marta Antoniak,
Ewa Axelrad,
Przemek Branas,
Norbet Delman,
Karolina Jarzębak,
Martyna Kielesińska,
Emilia Kina,
Dominika Knapik,
Daniel Koniusz,
Dominika Kowynia,
Piotr Łakomy
publikacja podsumowująca wystawę „Próba sił” Wystawa Próba sił została zaprojektowana jako miejsce szkolenia czujności odbiorców. Na testowy i prowizoryczny charakter tego zbioru...
Historia przemocy zaczęła się bardzo niewinnie. Uzyskanie pozycji silniejszego wymagało wdrożenia błyskotliwych projektów. Zgodnie z nimi ciało było systematycznie doskonalone. Kolejne wynalazki skutecznie zastępowały widzenie w ciemnościach, doskonały węch, brak ostrych zębów i pazurów. Ludzkie stada były coraz lepiej zorganizowane, a prawo silniejszego splotło się z kategorią prędkości i dystansu.
Z czasem okazało się, że potężni pionierzy zagonili się w ślepy zaułek. Doszli do momentu, w którym coraz doskonalsze przedłużenia zmysłów, medialne protezy i tarcze, sprawiły, że ciała stały się szybsze niż ich cienie. Regularne nawiedzenia obrazem doprowadziły je do oszałamiającej lekkości. Zaprogramowana percepcja odsłoniła swoje ciemne strony.
Dekonstruujący ten stan artyści, przyjęli funkcje archetypicznych tricksterów, postaci powracających w mitach i baśniach, przekraczających granicę światów, pełniących rolę posłańców i burzycieli, rozbrajających systemy i podważających zastane porządki. Portretowane przez nich ciała: zdyscyplinowane, ćwiczące, ale i skostniałe, sztywne i zaskorupiałe złożyły się na choreografię przemocy, rozwijającej się na wielu obszarach i poziomach. Prorocy przemiany podjęli się trudnego zadania, z jednej strony wytykając czyhające niebezpieczeństwa, wypaczenia i ryzyka, z drugiej strony obiecując transgresje, wypracowując strategię czujności, spojrzenie z dystansu, ochronę przed normalizacją doświadczenia.
„Próba sił” stała się w tym kontekście poligonem, miejscem szkolenia czujności. Na testowy i prowizoryczny charakter tego zbioru złożyły się prace zrealizowane w różnych mediach: zagłuszacze sygnału, broń soniczna, warsztaty wrestlingu, ćwiczenia w byciu agresywnym, wymyślne tortury z kreskówek, nieprzyjemne zapachy i drażniące dźwięki. Celem tego treningu było przygotowanie do nowego kształtu świata, wyszkolenie coraz bardziej zwinnych, sprawnych i niedoścignionych ciał, samowystarczalnych i wszechmocnych.
Kuratorka: Marta Lisok