Permaculture Orchestra — wykład i akcja artystyczna Marka Styczyńskiego i Anny Nacher
Warsztaty są bezpłatne.
Termin warsztatów
4 lipca, godz. 19.00
Miejsce
Galeria Sztuki Współczesnej BWA
al. Korfantego 6, Katowice
Wymagane są zapisy
edukacja@bwa.katowice.pl
Prowadzący
dr hab. Anna Nacher, adiunkt w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego (Katedra Mediów Audiowizualnych). Jej zainteresowania naukowe koncentrują się na teorii mediów w perspektywie kulturoznawczej, badaniach nad dźwiękiem, sztuce mediów, e-literaturze, grach wideo w strategiach artystycznych. Aktualne tematy badań własnych: media nowej generacji (przestrzeń hybrydowa, media lokacyjne, internet rzeczy), estetyka obrazowania post-cyfrowego (rzeczywistość wirtualna, obrazowanie zautomatyzowane). Prócz działalności naukowej realizuje własne projekty muzyczne — od 1998 współtworzy „Projekt Karpaty Magiczne/Magic Carpathians Project”, z którym nagrała kilkanaście płyt, koncertowała w Europie i USA. Jest autorką warsztatów eksperymentalnej pracy z głosem i improwizacji wokalnej. Zrealizowała także serię trzech płyt ze spacerami dźwiękowymi z Laponii. Od 2011 współautorka projektu „noise_to_silence”. Autorka książek: „Telepłeć. Gender w telewizji doby globalizacji”, Kraków 2008 , „Rubieże kultury popularnej. Popkultura w świecie przepływów”, Poznań 2012. Publikowała w „Kulturze Współczesnej”, „Przeglądzie Kulturoznawczym”, „Kulturze Popularnej”, „Kwartalniku Filmowym”.
Marek Styczyński, pisarz, muzyk, dziennikarz. Z wykształcenia leśnik i specjalista ds. ochronyprzyrody w dyrekcji Popradzkiego Parku Krajobrazowego (Beskid Sądecki). Od końca lat 70. podróżuje po Azji i Europie, kolekcjonując nagrania terenowe, instrumenty, fotografując i poznając świadectwa najstarszych kultur. Zajmuje się głównie instrumentami pasterskimi i kulturą Eurazji. Autor warsztatów muzycznoteatralnych „Biomuzyka”. Współwłaściciel Galerii „Stary Dom” w Nowym Sączu, gdzie zgromadzone są instrumenty etniczne oraz dokumentacje podróży i sesji nagraniowych. Swoje doświadczenia wykorzystuje w Projekcie „Karpaty Magiczne” prowadzonym wraz z żoną dr Anną Nacher od 1998 roku i nowej, krakowskiej formacji „Noise to Silence” oraz w licznych publikacjach, nagraniach płytowych, projektach pobocznych oraz autorskich warsztatach i wykładach dla studentów. Opublikował książki „Ucho jaka — muzyczne podróże od Katmandu do Santa Fe”, Kraków 2003, oraz „Zielnik podróżny. Rośliny w tradycji Karpat i Bałkanów”, Krosno 2012.
Działanie „Permaculture Orchestra” odbędzie się w ramach projektów „Głębokie słuchanie” (wykład) oraz Do Sztuki Gotowi Start! (akcja artystyczna).
Projekt „Głębokie słuchanie” — seria wystaw, paneli dyskusyjnych, performansów i akcji w mieście. Tytułowe głębokie słuchanie odnosi się do praktyk kompozytorskich i badawczych Pauline Oliveros. Stosowane przez nią praktyki uważnego nasłuchiwania staną się punktem wyjścia do pracy zaproszonych artystów z odbiorcami, opartej na rozumieniu sztuki jako impulsu do wymiany doświadczeń, inspirowanej filozofią spotkania, w świetle której rozpoznanie własnej tożsamości możliwe jest jedynie w relacji. Dźwięki w pracach zaproszonych artystów staną się zaproszeniem do słuchania dogłębnego, w którym niemożliwe jest zdystansowanie się od własnego ciała, jak i otoczenia.
Kuratorka — Marta Lisok
Intensywnym słuchaniem wody i środowisk wodnych zajmujemy się od wielu lat; owocem tej fascynacji były płyty z serii Biomusic koncentrujące się głównie na środowisku brzmieniowym wybrzeża Bałtyku i związane z projektem ochrony fok oraz morskich ssaków. Znacznie później pojawiło się kilka zarejestrowanych soundwalków zza kręgu polarnego, gdzie rejestrowaliśmy wzorce dźwiękowe o dłuższych przebiegach czasowych — korzystając z możliwości auralnych jedynych w Europie większych obszarów, gdzie dźwięki silników spalinowych należą do rzadkości. Udało nam się uchwycić przeplatające się sekwencje głosów ptasich oraz wszechobecnego żywiołu wody. To wtedy właśnie usłyszeliśmy wyraźnie, jak mocno jesteśmy włączeni w obiegi wody, które rozgrywają się dookoła nas, ale także — za sprawą padającego tam niemal nieustannie deszczu — na powierzchni naszej skóry. Drobne napięcia powierzchniowe, subtelne głosy kropel odbijających się o bardzo różne powierzchnie, rozchodzące się w powietrzu o różnej gęstości – to wszystko stało się zapowiedzią dyskusji, która miała dopiero się rozpocząć.
Obiegi wody kryją się w samym centrum debat o zmianie klimatycznej: o topniejących lodowcach arktycznych i wysokogórskich; o zwalniającym prądzie Golfstrom; o obniżających się zasobach wód gruntowych w górach; o wysychających i wyschniętych, zabetonowanych miastach; o katastrofalnych powodziach.
Zapraszamy do głębokiego słuchania obiegów wody (...) Naszym przewodnikiem w tym słuchaniu będą zmiany stanów skupienia oraz jedna z najstarszych, tradycyjnych metod zatrzymywania wilgoci i nawadniania z południa Europy, pozwalająca na uprawę roślin nawet w ekstremalnie suchych warunkach: system ceramicznych naczyń olla (...).
Spróbujemy — słuchając — odnaleźć drogę środka między dwoma ekstremami, które w dobie zmiany klimatycznej stają się naszą codziennością.
Anna Nacher, Marek Styczyński