21 Biennale Plakatu Polskiego, Katowice 2009
Laureaci 21 Biennale Plakatu Polskiego!
Nagrody regulaminowe:
Grand Prix — Roman Kalarus, Katowice, „Tryptyk Kalarus”
Złoty Medal — Tomasz Bogusławski, Gdańsk, „Tytus Andronikus”
Srebrny Medal — Lex Drewiński, Berlin, „Stop gwałtom dzieci!”
Brązowy Medal — Joanna Górska/Jerzy Skakun, Warszawa, „O zwierzętach”
Nagrody fundowane:
1. Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu — Max Skorwider, Poznań, „Wystawa M. Kurak”
2. Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu — Wiesław Rosocha, Warszawa, „Hommage à Henryk Tomaszewski”
3. Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach — Joanna Górska/Jerzy Skakun, Warszawa, „Sprawa Dantona”
4. Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie — Jacek Ćwikła, Wrocław, „Palę biernie”
5. Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie — Agnieszka Ziemiszewska, Łódź, „Samotność”
6. Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku — Władysław Pluta, Kraków, „Pinokio i inne plakaty”
7. Krzysztofa Dydo Poster Gallery — Sebastian Lis, Warszawa, „Coexistence”
8. Urzędu Miejskiego w Bielsku-Białej — Ewa Stopa-Pielesz, Bielsko-Biała, „Tryptyk Odejście”
9. Urzędu Miejskiego w Sosnowcu — Wojciech Kołek, Kraków, „21st World Mining Congress & Expo”
10. ZPAP Okręgu Katowice — Dariusz Milczarek, Radom, „Beatrix Cenci”
11. Wyższej Szkoły Technicznej w Katowicach — Ireneusz Parzyszek, Siedlce, „Mniej dźwigaj”
Nagroda Honorowa za całokształt pracy twórczej dla Leszka Hołdanowicza (Warszawa).
Wyboru nagrodzonych plakatów dokonało Jury w składzie:
Przewodniczący: Zbigniew Pieczykolan
Członkowie i członkinie: Andrzej Basaj, Janusz Górski, Danuta Wróblewska, Irena Przymus, Krzysztof Dydo
Uroczyste otwarcie wystawy połączone z wręczeniem nagród odbyło się 27 listopada (w piątek) 2009 roku o godzinie 15.00.
21 Biennale Plakatu Polskiego — katalog / podsumowanie Katalog 21. Biennale Plakatu Polskiego zawiera reprodukcje plakatów nagrodzonych i zakwalifikowanych do wystawy.
Istotę współczesnej reklamy stanowi hasło reklamowe a obraz (najczęściej realistyczna fotografia) jest jedynie ilustracją. To całkowite przeciwieństwo plakatu artystycznego, w którym właśnie warstwa wizualna odgrywa najistotniejszą rolę w przekazie treści. Zagrożonemu istnieniu plakatu artystycznego w Polsce przyszli w sukurs miłośnicy i kolekcjonerzy plakatów, którzy niejednokrotnie nie tylko gromadzili już istniejące tytuły, lecz także walnie przyczyniali się do wydawania nowych. Podobne funkcje przejęły galerie i muzea. Kolejna edycja ogólnopolskiego konkursu prezentująca twórczość artystów uprawiających sztukę plakatu. Biennale Plakatu Polskiego w Katowicach jest najstarszym konkursem w dziedzinie sztuki plakatowej, najważniejszym spotkaniem artystów uprawiających sztukę plakatu. Zaistniało w 1965 roku, o rok wyprzedziło Międzynarodowe Biennale Plakatu w Warszawie i inne międzynarodowe konfrontacje plakatu na świecie.
Ranga wystawy spowodowała, że Galeria Sztuki Współczesnej BWA stała się znaczącą instytucją kulturotwórczą. Pokłosiem konkursu jest wystawa, na której prezentowane są wybranych artystów. Są wśród nich prace artystów uznanych, jak i najmłodszych, debiutujących. Zgromadzone plakaty cechuje różnorodność tematyczna i warsztatowa.