katalog „Czarny punkt” Krystian Burda
rok wydania: 2010
format: 23 × 25 cm
objętość: 124 strony
nakład: 500 sztuk
oprawa: miękka
reprodukcje kolorowe
j. polski/angielski
projekt graficzny: Katarzyna Goczoł, Jan Piechota, Magdalena Piwkowska
wydawca: Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach
ISBN 978-83-88254-58-1
Spis treści:
Biografia
„W poszukiwaniu rytmu i przestrzeni” Bożena Kowalska
„Ćwiczenia z uczytelniania” Marta Lisok
„Droga do Żelazowej Woli” Krystian Burda
„Poprzez sztukę szukałem czwartego wymiaru” Roman Lewandowski rozmawia z Krystianem Burdą
List Oskara Hansena do Krystiana Burdy
prace
Cena: 15 zł
Zapraszamy do księgarni!
Zamów książkę: ksiegarnia@bwa.katowice.pl
wydania: 2010
format: 23 x 25 cm, objętość: 124 strony, nakład: 500 sztuk, oprawa: miękka
reprodukcje kolorowe
j. polski/angielski
projekt graficzny: Katarzyna Goczoł, Jan Piechota, Magdalena Piwkowska
spis treści:
Biografia
„W poszukiwaniu rytmu i przestrzeni” Bożena Kowalska
„Ćwiczenia z uczytelniania” Marta Lisok
„Droga do Żelazowej Woli” Krystian Burda
„Poprzez sztukę szukałem czwartego wymiaru” Roman Lewandowski rozmawia z Krystianem Burdą
List Oskara Hansena do Krystiana Burdy
prace
ISBN 978-83-88254-58-1
Krystian Burda — czarny punkt — wystawa monograficzna Krystian Burda urodził się 20 czerwca 1935 roku w Rydułtowach. Pierwsze lekcje rysunku i rzeźby pobierał jako dwunastoletni uczeń w szkole...
Jest to pierwsza publikacja, tak szeroko ujmująca monografię artysty. W katalogu znaleźć można teksty przybliżające genezę powstania prac i ich kontekst, a także obszerną prezentację prac artysty.
„(…) Sztuka Krystiana Burdy ma charakter scjentologiczny i co się z tym często wiąże, artykułowana jest językiem geometrii. Rygorystycznie traktuje artysta wymóg, by wszelkie użyte przez niego formy i barwy miały racjonalne uzasadnienie. W jego twórczości nie ma miejsca na intuicyjne, podświadome lub przypadkowe działania. Sam określa swój sposób tworzenia sztuki jako kalkulacyjny. Układy form w jego pracach muszą być logicznie uporządkowane i harmonijne. Kolor, oszczędnie traktowany, ma znaczenie informacyjne. Jednak nie w sensie jakiejkolwiek kulturowo przyjętej, odwiecznej symboliki znaczeń, ani określonego oddziaływania psychologicznego. Informacja dotyczy ustawienia form barwnych w przestrzeni. To kolor w znacznej mierze ustawia je bliżej lub dalej, rozczłonkowuje lub wiąże w spójną całość i wyznacza wektory ruchu. Jak bywa to i może być istotne uzmysławia Burda przytaczając relacje kolegi, który opowiadał mu po powrocie ze Stanów Zjednoczonych o moście, którego jezdnia stanowiła optyczny raster. Przejeżdżający tędy kierowcy zmuszeni byli dla bezpieczeństwa zwalniać, ponieważ migotanie siatki rastra uniemożliwiało prawidłowe postrzeganie otoczenia i kierunku jazdy. Wystarczyłoby scalającym elementem wizualnym zdominować strukturę rastra, by usunąć jego destrukcyjne działanie. Zamiast tego ustawiono znaki ograniczające szybkość jazdy.”
Bożena Kowalska
W poszukiwaniu rytmu i przestrzeni
fragment