„Wszystkie kolory są dozwolone pod warunkiem, że nie przeszkadzają w handlu”
Katalog dostępny w wersji elektronicznej EPUB!
rok wydania: 2008
format: 23 × 29 cm
objętośc: 132 strony
nakład: 1500 sztuk
oprawa: miękka ze skrzydełkami
reprodukcje kolorowe
j. polski/angielski/niemiecki/francuski
projekt graficzny i skład: Katarzyna Goczoł, Ewa Prażmowska-Bekiersz, Alicja Serwicka
wydawca: Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach
współwydawca: Atelier 340 Muzeum
ISBN 978-83-88254-48-2
Spis treści
Wodek Pewna kultura koloru
Jean-Pierre Bredo
Claude Briand-Picard
Jacob Dahlgren
Tina Haase
Carole Louis
Antoine Perrot
Trevor Richards
Benjamin Sabatier
Roman Signer
Anu Tuominen
Beat Zoderer
Marc Crunelle Przede wszystkim kolor
Antoine Perrot Kolor jako ready-made, czyli o wartości użytkowej koloru
Zapraszamy do księgarni!
Zamów książkę: ksiegarnia@bwa.katowice.pl
Wszystkie kolory są dozwolone, pod warunkiem, że nie przeszkadzają w handlu Wystawa „Wszystkie kolory są dozwolone pod warunkiem, że nie przeszkadzają w handlu” stawia pytania o wykorzystanie kolorów w...
„(…) Wystawa będzie miała wymiar dydaktyczny. Z jednej strony chodzi przecież o edukację spojrzenia: mianowicie o ukazanie, że odbieramy kolor NAJPIERW, zanim zaczniemy myśleć o przedmiocie − taki jest cel tej wystawy. Bardziej jednak niż kolor jako barwna powierzchnia, pomoże nam przemóc uwarunkowania naszego wzroku planowana wizja trójwymiarowa, która ma nadać jeszcze większą intensywność oczekiwanemu przeżywaniu koloru.
Z drugiej strony wystawa będzie także spotkaniem sztuki z techniką, inżyniera z artystą, co tak rzadko praktykowane jest w codziennym życiu;
sądzimy, że będzie to okazja do budowania mostów pomiędzy tymi dwoma światami.
W świecie przemysłu i technologii kolor żółty to niebezpieczeństwo, czerwony − zakaz, zielony − wyjście, niebieski − obowiązek. W rękach artysty te same kolory mogą nabierać innego znaczenia, choć w pierwszej kolejności wciąż pozostają tym samym żółtym, czerwonym, zielonym i niebieskim. Gdy funkcjonalne kolory inżynierskie opuszczą warsztat inżynierski i znajdą się w pracowni artystycznej, mogą być na nowo odczytane przez artystów.
Wreszcie wszystkie te kolorowe przedmioty codziennego użytku: gąbki, klamerki do bielizny, skrzynki, worki i torebki, kosze na śmieci, opakowania, sznury i sznurki, nici i łakocie, rękawiczki i wiadra, wszystkie te barwione masowo materiały stają się surowcem o innym przeznaczeniu, wskazując po raz kolejny, że: odczucie barwy zawsze wyprzedza odczucie formy.”
Marc Crunelle „Przede wszystkim KOLOR”
fragment
W katalogu postawione zostały pytania o wykorzystanie kolorów w produkcji przedmiotów użytkowych. Jakie kolory są „wskazane” i do jakich celów? Jak kształtują one naszą kulturę wizualną i nasze codzienne otoczenie? Jak ewoluują nasze preferencje w kwestii kolorów? Oprócz tekstów w czterech językach publikacja zawiera reprodukcje prac 11 artystów, bazujących na idei ready-mades, czyli przedmiotów gotowych, produkowanych masowo i wprowadzonych w nowy kontekst, jakim stała się w 2008 roku przestrzeń galerii BWA w Katowicach.
Artyści:
Jean-Pierre Bredo (Belgia), Claude Briand-Picard (Francja), Jacob Dahlgren (Szwecja), Tina Haase (Niemcy), Carole Louis (Belgia), Antoine Perrot (Francja), Trevor Richards (Australia), Benjamin Sabatie (Francja), Roman Signer (Szwajcaria), Anu Tuominen (Finlandia), Beat Zoderer (Szwajcaria).