Armando — „sztuka, inspirowana osobistym doświadczeniem wojny”
„(…) Młody artysta, który żył, tworzył i rozwijał się w latach pięćdziesiątych w Amsterdamie pozostawał oczywiście pod wpływem Cobry. To grupa artystów, która ukonstytuowała się w 1948 roku w stolicy sztuki europejskiej — Paryżu, a mimo to działanie jej było wyraźnie skierowane przeciwko tamtejszej (szkole) École de Paris, uważanej za rzeczniczkę północnoeuropejskiej tradycji malarskiej. Należeli do niej artyści pochodzący z Kopenhagi, Brukseli i Amsterdamu oraz trzej Holendrzy: Karel Appel, Constant i Corneille. Zaprezentowali się oni w 1949 roku podczas dużej wystawy w Stedelijk Museum(1) i tym samym stworzone zostały pewne normy. Identyfikowano ich z Cobrą, ponieważ reprezentowali sztukę aktualną, międzynarodową i taką, która była bliska młodym Holendrom. Można było do niej nawiązać. Gdy patrzymy wstecz, wydaje się nam rzeczą naturalną, że droga ta wiodła do tego, co dziś w całej Europie nazywamy abstrakcją typu informel. Myślimy wtedy o drugiej wystawie w Kassel w Documenta z roku 1959, na której właśnie abstrakcję informel identyfikowano jako wyrażanie formy całej generacji. Informel Armando jest jednak czymś więcej niż tylko stylem generacji. Jest pewną jakością, która w tamtym czasie nie była jeszcze reprezentowana na wystawach w Documenta. (…)”
Lucius Grisebach
fragment tekstu „Armando. Malarz, pisarz, rzeźbiarz…”
(1) Internationale tentoonstelling van experimentele kunst, Cobra, Stedelijk Museum, Amsterdam, 3–28 listopad 1949.
„Armando” — sztuka, która skupia się na fenomenach przemocy i zła Armando poza sztukami wizualnymi (malarstwo, rysunek, rzeźba, film) zajmuje się również literaturą i muzyką. W początkach twórczości...
Armando (ur. 1929 w Amsterdamie) jest jednym z największych powojennych artystów holenderskich. Poza plastyką (malarstwo, rysunek, rzeźba) zajmuje się również literaturą i filmem. Jego sztuka, inspirowana osobistym doświadczeniem wojny, skupia się na fenomenach przemocy i zła.
Wystawa wybitnego holenderskiego twórcy byla pierwszym i jedynym pokazem tej twórczości w Polsce i stanowiła nie tylko samo wydarzenie kulturalne dużej wagi, ale posiadała też dużą wartość poznawczą dla naszych krajów, dzięki przygotowywanym przez naszą galerię wykładom i imprezom towarzyszącym.
Kuratorem wystawy „Armando” był Marek Złotoś z Galerii Zlotos we Frankfurcie, współpracujący od lat z artystą oraz Konsulatem Królestwa Holandii we Frankfurcie.
Wystawa zorganizowana we współpracy z Galerią ZLOTOS z Frankfurtu oraz Muzeum Armando w Amersfoort.
Wystawa pod honorowym patronatem Pana Eda Craanena, Ambasadora Królestwa Holandii w Polsce.