wydawnictwa publikacje | 2008

„Wszystkie kolory są dozwolone pod warunkiem, że nie przeszkadzają w handlu”

wydarzenia główna galeria | 07.08-12.10.08

Wszystkie kolory są dozwolone, pod warunkiem, że nie przeszkadzają w handlu Wystawa „Wszystkie kolory są dozwolone pod warunkiem, że nie przeszkadzają w handlu” stawia pytania o wykorzystanie kolorów w... 

„(…) Wystawa będzie miała wymiar dydaktyczny. Z jednej strony chodzi przecież o edukację spojrzenia: mianowicie o ukazanie, że odbieramy kolor NAJPIERW, zanim zaczniemy myśleć o przedmiocie − taki jest cel tej wystawy. Bardziej jednak niż kolor jako barwna powierzchnia, pomoże nam przemóc uwarunkowania naszego wzroku planowana wizja trójwymiarowa, która ma nadać jeszcze większą intensywność oczekiwanemu przeżywaniu koloru.
Z drugiej strony wystawa będzie także spotkaniem sztuki z techniką, inżyniera z artystą, co tak rzadko praktykowane jest w codziennym życiu;
sądzimy, że będzie to okazja do budowania mostów pomiędzy tymi dwoma światami.
W świecie przemysłu i technologii kolor żółty to niebezpieczeństwo, czerwony − zakaz, zielony − wyjście, niebieski − obowiązek. W rękach artysty te same kolory mogą nabierać innego znaczenia, choć w pierwszej kolejności wciąż pozostają tym samym żółtym, czerwonym, zielonym i niebieskim. Gdy funkcjonalne kolory inżynierskie opuszczą warsztat inżynierski i znajdą się w pracowni artystycznej, mogą być na nowo odczytane przez artystów.

Wreszcie wszystkie te kolorowe przedmioty codziennego użytku: gąbki, klamerki do bielizny, skrzynki, worki i torebki, kosze na śmieci, opakowania, sznury i sznurki, nici i łakocie, rękawiczki i wiadra, wszystkie te barwione masowo materiały stają się surowcem o innym przeznaczeniu, wskazując po raz kolejny, że: odczucie barwy zawsze wyprzedza odczucie formy.”

Marc Crunelle „Przede wszystkim KOLOR”
fragment


W katalogu postawione zostały pytania o wykorzystanie kolorów w produkcji przedmiotów użytkowych. Jakie kolory są „wskazane” i do jakich celów? Jak kształtują one naszą kulturę wizualną i nasze codzienne otoczenie? Jak ewoluują nasze preferencje w kwestii kolorów? Oprócz tekstów w czterech językach publikacja zawiera reprodukcje prac 11 artystów, bazujących na idei ready-mades, czyli przedmiotów gotowych, produkowanych masowo i wprowadzonych w nowy kontekst, jakim stała się w 2008 roku przestrzeń galerii BWA w Katowicach.

Artyści:
Jean-Pierre Bredo (Belgia), Claude Briand-Picard (Francja), Jacob Dahlgren (Szwecja), Tina Haase (Niemcy), Carole Louis (Belgia), Antoine Perrot (Francja), Trevor Richards (Australia), Benjamin Sabatie (Francja), Roman Signer (Szwajcaria), Anu Tuominen (Finlandia), Beat Zoderer (Szwajcaria).

http://www.facebook.com/pages/Katowice-Poland/Galeria-Sztuki-Wspolczesnej-BWA-w-Katowicach/128885767128773 https://bwakatowice.bip.gov.pl/