książka „Labirynt Pamięci. Oblicza zła 1939—2009” — zbiór omówień wideo-artów prezentowanych w ramach wystawy
rok wydania: 2011
format: 16 × 23 cm
objętość: 440 stron
nakład: 500 sztuk
oprawa: miękka
reprodukcje kolorowe
j. polski/angielski
projekt graficzny i skład: Zofia Oslislo
wydawca: Instytucja Kultury Ars Cameralis Silesiae Superioris i Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach
ISBN 978-83-928793-2-9, 978-83-88254-62-8
Spis treści:
„Wywiad z Derrickiem de Kerckhove” Anna Maj, Michał Derda-Nowakowski
„Film szaleństwa” Rod Mengham
„Tarcza Perseusza” Violetta Sajkiewicz
Mirosław BAŁKA
„Kiedy czwórka staje się zerem” Roman Lewandowski
Sophie CALLE
„L’argent Sophie” Calle Daniel Muzyczuk
„Sophie Calle opowieści o braku i utracie” Ewa Tatar
Paul CHAN
„‚Re: The Operation’ Paula Chana” Kitty Scot
CHI JANG YIN
„‚Inne oklaski’, film Chi Jang Yin Klaus” W. Eisenlohr
Dominique COMTAT
„(…)” Véronique Barre
Loïc CONNANSKI
„Loïc Connanski, on contemporary art” Yann Perol
Chris DOYLE
„Zarządzanie Apokalipsą / Opowieść o jedynym pozostałym przy życiu” Friedheim Mennekes
„Zarządzanie Apokalipsą / Opowieść o jedynym pozostałym przy życiu” Timothy Houlihan
Köken ERGUN
„Bóle tureckiej nowoczesności” Max Cegielski
„Prywatne prace o ceremoniach publicznych” Yan White
Harun FAROCKI
„Industrialne pejzaże” Zuzanna Hadryś
Mona HATOUM
„Przedmioty na uchodźstwie” Sebastian Cichocki
Alexander KLUGE
„Dlaczego płaczesz, Antonio?” Jakub Bąk
Gordon MATTA-CLARK
„Uwalnianie mieszczańskiego domu za pomocą piły tarczowej” Sebastian Cichocki
Guillaume MAZELINE
„(…)” Jacquie Chavance
Angela MELITOPOULOS
„Before the Representation. Obrazy video jako podmiot sprawczy w ‚Passing Drama’” Angela Melitopoulos
Antonio MUNTADAS
„Wzrok i węch. O kilku najnowszych projektach Muntadasa” Eugeni Bonet
Deimantas NARKEVIČIUS
„Deimantas Narkevičius; Natural Born Filmmaker” Anna Maria Potocka
Tony OURSLER
„Tony Oursler: Za dużo rzeczywistości” Dominik Kuryłek
Nam June PAIK
„Odwet na telewizji” Małgorzata Mleczko
Walid RÁAD
„Zachować nie-pamięć Libanu — Walid Ráad i Atlas Group” Krzysztof Pijarski
Martha ROSLER
Martha Rosler, ‚Chile on the road to NAFTA. Accompanied by the National Police Band’ jako rodzaj filmowego kolażu politycznego” Kamila Wielebska
Zbig RYBCZYŃSKI
„‚Schody’ jako audiowizualny palimpsest” Piotr Zawojski
SQUAT THEATRE
„Węgierska miłość Andy'ego Warhola” Dominik Kuryłek
Franciszka i Stefan THEMERSO
„Relektury ‚Europy’ Anatola Sterna” Adam Dziadek
Bill VIOLA
„(…)” Maria Brewińska
Lawrence WEINER
„Melancholijny konceptualizm Lawrence’a Weinera” Dominik Kuryłek
Tigran XMALIAN
„Wywiad z Tigranem Xmalianem” Silvio Graselli
Dragna ŽAREVAC
„Świat według Dragany Žarevac” Etienne Sandrin
Artur ŻMIJEWSKI
„(…)” Stanisław Ruksza
Cena: 60 zł
Zapraszamy do księgarni!
Zamów książkę: ksiegarnia@bwa.katowice.pl
Labirynt pamięci. Oblicza zła 1939-2009 — wideo-arty wydobywające strategie manipulacje dokonywane na wyobrażeniu historii Wystawa prezentowana w czasie szczególnie nacechowanym symbolicznie. 70 rocznica wybuchu II wojny światowej (1939-2009) sprawia, że na nowo podjęte...
Wideo-arty prezentowane były w ramach wystawy, która odbywała się w Galerii Sztuki Współczesnej BWA i Rondzie sztuki od lipca do września 2009 roku. Pojawiły się na niej prace autorstwa m. in. Gordona Matta-Clarka, Billa Violi, Sophie Calle, Mony Hatum, Tony'ego Oursler, Mirosława Bałki, Deimantasa Narkeviciusa.
Ideą pokazu było wizualne przepracowanie traumy, która w stanie uśpienia pobudza mechanizmy agresji i nienawiści. Wchodzący w rolę historyków zaproszeni artyści na różne sposoby archiwizowali dane, sklejali urywki i echa przeszłości. Na własne potrzeby strukturalizowali materie pamięci. Powstała w ten sposób wystawa prezentująca prywatne wizje historii zmontowane z osobistych świadectw i ich popkulturowych przetworzeń. W obszernej publikacji zawierającej wywiady i teksty krytyczne medioznawcy, kuratorzy i historycy sztuki podjęli próby analizy i interpretacji tych kilkudziesięciu filmów tropiąc w nich zależnie od specyfiki dzieł: wydobywane przez artystów strategie manipulacje dokonywane na wyobrażeniu historii, albo dynamikę intymnych przekazów.